« سهام عدالت یا خرید رای؟ | صفحه اول | بازار ارز و سیاست های آشفته »

22 مرداد 91

شبنامه ها علیه تاریکی و استبداد

رخداد جنبش مشروطه مهمترین نقطه عطف تاریخ کهن ایران است. در باره علل ایجابی، ابعاد و وجوه این جنبش و تاثیرگذاری آن بر جهت دهی تاریخ معاضرایران تاکنون صدها مقاله و کتاب و تحلیل نوشته شده است با اینهمه گویا حدیث این جنبش نامکرر است و شعاع تاثیرگذاری آن همچنان ادامه دارد و در هرسالگرد پیروزی این جنبش می توان درسهای تازه ای را برای امروز گرفت.

جنبش مشروطه که با شعار " تاسیس عدالتخانه " علیه ظلم و استبداد حاکم براه افتاد توانست توده مردم را به مفهوم واقعی وارد تاریخ کند و آنها را از وضع رعیت بودن به وضع شهروند شدن ارتقاء دهد و کشت تازه ای را در زمین استبدادزده ایران بکارد. این جنبش که در طی مسیر به جنبش " قانون خواهی " ارتقاء یافت و درپی پیروزی با تشکیل مجلس شورای ملی با تدوین و تصویب " قانون اساسی مشروطه " نام ایران را به عنوان پیشتاز نهضت قانون خواهی درآسیا و منطقه خاورمیانه به ثبت رساند، واژه و مفهوم " قانون " را که در تاریخ 2500 ساله استبدادی شاهنشاهی هیچ نشانی نداشت، در دل و ذهن ایرانیان جا انداخت و اینکه حیطه قدرت حاکمان مشروط است به رعایت قانون ، و آنها باید در برابر وظائف و اختیاراتی که دارند پاسخگوی ملت و نمایندگان مردم باشند، و تامین و تضمین حقوق شهروندی از اصلی ترین وظائف حاکمیت است. اگرچه در عمل سیاسی و اجتماعی بدلیل فراهم نبودن بسترهای ذهنی و معرفتی و عینی لازم در ساختار حقیقی جامعه ما قانون خواهی این نهضت نتوانست از دو سوی حاکمیت و مردم از عمق جان پذیرفته و اجرایی شود و به همین دلیل در مقاطعی شاهد بازگشت دوباره غول استبداد هستیم اما همان شعاع اثر جنبش مشروطه باعث برپایی جنبشی تازه علیه استبداد حادث شده و تاریخ معاصر ایران را در پویایی بسوی استقلال، آزادی، عدالت، مردمسالاری و پیشترفت به پیش برده است که آخرین آنها جنبش سبز ملت ایران است.
برشماری علل برپایی جنبش مشروطه در وجوه عینی و ذهنی در حوصله این نوشتار نیست اما بدون شک درنقشی که ادبیات نوشتاری در براه اندازی این جنبش ایفا کرد تردیدی نمی توان داشت، و دراین میان از نقش مطبوعات، و به ویژه " شبنامه ها " ی تک برگی نمی توان گذشت. اگر مختصات جغرافیایی و تاریخی دوران شکل گیری نهضت مشروطه را بیاد آوریم آنگاه به نقش تاثیرگذاری که این " شبنامه ها " در آگاهی بخشی و انگیزش توده مردم برای همراهی با جنبش داشتند، واقف می شویم، و باقاطعیت می توان گفت ادبیاتی که دراین دوران برای محتوابخشی به جنبش از سوی مشروطه خواهان تولید شده است ازآنچنان غنا و پختگی ای برخوردار است که هنوز می تواند الهام بخش ما در پیشبرد جنبش سبز باشد. بنظرم زیبنده است به لحاظ نقشی که این " شبنامه ها " در آن برهه تاریخ ایران برجای گذاشتند اینگونه توصیف شوند : « شبنامه ها علیه تاریکی و استبداد».
هرچند روزگار مختصات جغرافیایی و تاریخی زمانه ما به ویژه در عرصه اطلاع رسانی و رسانه ها شباهت چندانی با روزگار مشروطه ندارد و امروز وسائل آگاهی بخشی تنوع گسترده ای یافته است اما همچنان استفاده از گونه " شبنامه ها " ی دوران مشروطه در جامعه استبدادزده ایران می تواند کارساز باشد، و این همان کاری است که پایگاه اطلاع رسانی « کلمه » می کند. این پایگاه اینترنتی ازابتدای فعالیت در سه سال پیش و در سالگرد جنبش مشروطیت تلاش کرده است در عین استفاده از این ابزار مدرن، امکان انتشار یک " روزنامه نگار برگی " را هم فراهم آورد تا همراهان جنبش براحتی بتوانند جریان آگاهی بخشی را به اعماق جامعه و به درون خانه ها برند. با تبریک به پایداری همکاران « کلمه » که به رغم همه سختی ها و کمبودها توانسته اند این جریان آگاهی بخشی را تداوم بخشند و با آرزوی اینکه همچنان محکم و استوار بکار ادامه ادامه دهند، خطی که جنبش مشروطه را به جنبش سبز وصل می کند خط آگاهی و « کلمه » است، خطی که همچنان رهایی ایران از دام استبداد و ظلم و عقب ماندگی را تا رسیدن به هدف دنبال می کند.



   نظرات

جمشید :

با درود به هم وطن شرافتمند جناب مزروعی. اگر کسي ـ خداي ناكرده ـ به جهنّم معتقد نبود ولي بداند که علي بن ابي­طالب صد در صد راست مي گويد در چند جاي نهج البلاغه فرمود آبرويتان را نبريد شما كه در دستگاه قضايي هستيد در دستگاه اجرايي هستيد كاري از شما برمي آيد بالأخره اگر قيامت را قبول نداشته باشيد بايد آبرويتان را بخواهيد، گناه آبروبر است وقتي انسان با سرطان مي ميرد خب ديگر اين ننگ نيست فلان كس سرطان گرفته مرده اين ننگ نيست، امّا اگر وبا گرفته چه؟ هر لحظه تاس و لگن مي خواهد ديگر آبرو نمي ماند. فرمود آبرويتان را حفظ كنيد اينهايي كه در دستگاه قضايي اند اگر از جهنّم نمي ترسيد آبرويتان را حفظ كنيد اگر ـ خداي ناكرده ـ كسي اهل رشوه بود اهل باندبازي بود اهل پرونده سازي بود اين در مرتع اوبيٰ و وبي و موبي دارد مي چرد. حضرت امير در نهج البلاغه فرمود دنيا چراگاه وباخيز است[8] خب اگر كسي وبا گرفت آبرويي برايش نمي ماند نه نزد زن و بچه اش نه نزد پرستارها ، فرمود آبرويتان را مي بريد. اين علي(ع) است، حالا آن وقت سينه زدن و گريه كردن هم سر جايش محفوظ است. فرمود دست به بيت المال زديد رشوه گرفتيد مواظب باشيد آبرويتان می رود. اگر به جهنّم معتقد نيستيد لااقل براي حفظ آبرويتان رشوه نگيريد. اگر دستگاه قضايي ما سالم باشد بسياري از مشكلات حل است حواستان جمع باشد! حالا مسئلهٴ امام و شهدا و جانبازان و اينها سر جايش محفوظ است آنها قيامت جلوي ما را مي گيرند آن مطلب ديگر است.

 

   ارسال نظر:

 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007