« در مصاحبه با روزنامه اعتماد : به فعاليت حزبي مان ادامه مي دهيم | صفحه اول | استبداد مطلقه و قانون »

5 آبان 88

پاسخ به یک سئوال

آقاي مزروعي
خود خوب ميدانيد كه قانون اساسي جمهوري اسلامي مشكلات و گره هاي بزرگي دارد كه كه بالقوه تقسيم قدرت و حضور واقعي مردم در اداره كشور را محدود ميكند و به توليد دوباره ديكتاتوري كمك ميكند.
حال چگونه با قانون ولايت مطلقه فقيه ميشود مملكت آزادو دموكرات را درست كرد لطفا توضيح دهيد.
به نظر بنده حداقل مورد نياز براي حل ريشه اي مشكلات سياسي و اجتماعي در ايران تغييرات عمده در قانون اساسي و لغو ولايت فقيه و شوراي نگهبان و حذف يا تغيير كليه نهاد هاي غير پاسخگو به مردم بايد باشد.

مزروعی : باسلام ، دوست عزیز من بارها در این وبلاگ در این باره توضیح داده ام و شما اگر مظالب قبلی مرا مطالعه کرده بودید چنین سئوالی را مطرح نمی کردید . اما اجمالا در پاسخ شما یادآور می ود که مشکل کشور ما از زمانی که نهضت مشروطه و قانون خواهی در بیش از صد پیش پا گرفت تا کنون این بوده است که مفهوم و معنای قانون در نظر و عمل برای جامعه ما جا نیافتاده است چرا که پشتوانه معرفتی و ساختار حقیقی جامعه ما در انطباق با این خواست حرکت نکرده است و ما در هربحث و نظری راجع به این موضوع باید متوجه و متفطن به این امر باشیم و اینکه تا زمانی که اصل حاکمیت فانون در ایران پذیرفته و پشتوانه های معرفتی و عینی آن فراهم نشود هرگونه بحثی راجه به جزئیات و محتوای قانون اساسی فعلی راه بجایی نخواهد برد ضمن اینکه به بحث ها و تردیدها و شبهاتی دامن می زند که در شرایط کنونی جامعه ما سودی بهمراه ندارد از اینروست که ما باید روی جنیه قانون خواهی جنبش سبز متمرکز شده و از دامن زدن به هرگونه بحثی دیگر خوداری کنیم چرا که اگر حاکمیت قانون به ثمر نشست آنوقت از طرق قانونی می توان تغییر در قانون اساسی و دیگر قوانین را پی گرفت . برای اینکه بازهم توجه شما را بدین موضوع بسار مهم جلب کنم بادآور می شوم که قانون اساسی مشروطه را یکبار مطالعه کنید آن قانون بسیار مترقی ای بود و درآن شاه باید سلطنت می کرد و نه حکومت !اما در اجرا چه از کاردرآمد؟ از درون تجولات حادث پس از مشروطه کودتای 1299 و رژیم پهلوی درآمد که ذیل همین قانون اساسی دیکتاتوری و استبدادی بدتر از رژیم قاجار برایران تحمیل کردند واتفاقا این قانون اساسی ویترینی زیبا شد برای انجام جنایات رژیم سلطنتی پهلوی و ابزار توجیهی که رژیم قاجار از داشتن آن محروم بود! خوب معلوم می شود که مشکل ما کجاست؟ مشکل ما باز تولید استبداد بدلیل عدم باور به حاکمیت قانون در ساختار حقیقی و حقوقی جامعه ما و نظام سیاسی است و تازمانی که اصل این مشکل حل نشود باز تولید استبداد در لباسی دیگر ادامه خواهد داشت و وارد مباجث دیگر شدن تلف کردن انرژی و نیروست و ما باید با تجربه آموزی از همه تجربیات گذشته کشورمان تمام نیرو و توانمان را متوجه این هدف سازیم که جنبش سیز را ادامه جنبش ناکام مشروطه و نهضت ملی و انقلاب اسلامی و اصلاحات قرار دهیم و آنرا به جنبش قانون خواهی و اجرای همین قانون اساسی موجود و ظرفیت های مردمسالارانه آن متوجه و معطوف داریم . شما اگر فصل سوم همین قانون اساسی را مطالعه و اجرای آنرا خواستار شوید خواهید دید که جامعه ما وارد فضای جدیدی می شود و حتی در رابطه با دیگر اصولی که شما بدانها ایراد گرفته اید تعادل ایجاد و از اعمال هرگونه استبداد و دیکتاتوری و یکه سالاری در کشور جلو گیری می نماید و یکی از چالش های اساسی ما و جنیش سیز با حاکمیت در همین عدم اجرا و به فراموشی سپردن اصولی از قانون اساسی است که به تامین حقوق ملت و تضمین حقوق شهروندی می پردازد و متاسغانه ما به شرتیطی گرقتار آمده ایم که قانون اساسی به ابزاری در دست حاکمیت تبدیل شده و شاهد بی قانونی مطلق در رابطه با حقوق شهروندانیم ، بنابراین خواسته همه ما در جنیش سیز باید قانون خواهی و اجرای همین قانون اساسی با همه ایرادادتی که می توان برآن گرفت ، باشد و انشاالله در آینده از همین منظر مطلبی را خواهم نوشت .



   نظرات

mousa :

aqay e mazrooi:
cheh kesi beh shoma ejazeh dadeh keh "bayad" va "nabayad" taeen konid? aslan shoma keh hastid keh bayad va nabayad konid? mardom az hameh e shoma eslah talaban e va mandeh gozashteh and. jomhuri irani yaani hamin, ...

مزروعی : آقای عزیز! ایا برای من به عنوان شهروند حق اظهار نظر و رای قائل هستید؟ اگر بله ، خوب من نظرم را ارائه کرده ام و برای هیج کسی تکلیف باید و نباید تعیین نکرده ام ، و اگر نه، پس چه فرقی است بین شما و اقتدارگرایان حاکم و همه آنانی که بهشان انتقاد می کنی ؟ مشکل ما همین است در ایران که افرادی با ژست رادیکل و آزادیخواهانه و جمهوری خواهانه و در حرف و اظهار نظر آنهم در فضای مجازی تا چه رسد به عمل قدرت تحمل نظر مخالف خود را ندارند و در این مسیر کار را با اتهام زنی می خواهند پیش ببرند! اگر شما از مطالب من باید و نباید درآوردید آنوقت می شود در باره صدق مدعایتان که اظهار نظر کردخ اید مردم از اصلاح طلبان بریده اند نیزنظر داد اما یادآور می شوم که یکی از شاخصه های تفکر اصلاح طلبی گردن نهادن به رای مردم است و ما برای تحقق همین کار سیاسی می کنیم و مطمئن باشید که رای اکثریت مردم بر هرچه قرار گرفت حتی اگر مخالف رای و نظر ما باشد آنرا می پذیریم و البته تلاش قکری و سیاسی خواعیم کرد که در روند تحولات و زمان نظر اکثریت مردم را بسوی آنچه درست و بهتر می دانیم جلب کنیم .

 

باران :

لطف کنید هر زمانی که خواستید تئوریها یتان را مطرح کنید شعور مخاطب را در نظر بگیرید تا کی میخواهید در فراسوی دموکراسی قایم شوید به قول اقای خاتمی مشکل اینست که در ایران همیشه اکثریت مردم جلوتر از روشنفکرها هستند

مزروعی : باسلام ، اگر قصد شما از ارسال این نظر ارشاد بنده بوده است که من درنیافتم قصد شما چیست ؟ و من در کجا شعور مخاطب را درنظر نگرفته ام ؟ ضمن اینکه در این فضا مخاطب خود انتخاب می کند چه بخواند یا نخواند و اجباری برای کسی در کار نبست . به هرحال خوشحال خواهم شد که بطور شفاف منظورتان را بیان دارید و از کلی گویی مثل اینکه می خواهید در فراسوی دموکراسی قایم شود یا استناد به قول آقای خاتمی پرهیز کنید.

 

حسین :

"یکی از شاخصه های تفکر اصلاح طلبی گردن نهادن به رای مردم است و ما برای تحقق همین کار سیاسی می کنیم و مطمئن باشید که رای اکثریت مردم بر هرچه قرار گرفت حتی اگر مخالف رای و نظر ما باشد آنرا می پذیریم"

جناب آقای مزروعی

بنده جدا تعجب می کنم این گونه جملات ویترینی و قشنگ به اصطلاح روشنفکری هنوز هم عنوان می شود در حالیکه از سوی مدعیان آن در بوته آزمایش کمتر عمل می شود.
دیدیم چگونه با رای اکثریت برخورد شد.کاش این برخورد از سوی کسانی مطرح میشد که کمتر ادعای قانون گرایی و قانون گریزی دارند.
کاش این سخنان ویترینی شما هنگام خرید هم موجود بود.
عدم تن دادن به رای اکثریت ، تخریب انتخابات قبل از پیگیری های قانونی و ...
کار هایی که بخواهم بشمرم از حوصله یتان خارج می شود.

دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

عید ولایت مبارک-15 آذر 88

 

امیر :

درود بر شما - دونکته دارم
1- شما که این طور فکر میکنید چرا سال 57 بر اجرای قانون اساسی مشروطه بر نیامدید؟ همانطور که انحکومت اصلاح پذیر /ناپذیر بود این یکی هم هست.
2- در دین عبارتی داریم به اسم "اتمام حجت". آیا بهتر نیست که جهت اتمام حجت دارای یک قانون دربرگیرنده اصول و قوائد دمکراسی داشته باشیم، ببینیم سر انجام آن چه می شود؟ یعنی آن نقاط فرار مشروطه و جمهوری اسلامی را درز بگیریم... شما این حق را به ما نمی دهید؟

با نظر دوستمان هم موافقم. ترخدا برای سبزها باید تایین نکنید و این براید را برای خودو اهدافتان در زندگی قرار دهید. البته که اهداف جنبش دربرگیرنده جمع همین بایدها و نباید ها است.
سپاس فراوان

 

   ارسال نظر:

 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007