« پاسخ به سئوالات کاربران نوروز (بخش آخر ) | صفحه اول | عملکرد ضعيف فراکسيون اقليت »

28 آذر 87

نفت کشور را خرج کردند ولی چیزی به نرخ رشد تولید اضافه نشده است

ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت نهم در کنگره ستاد 88 استان کرمان
کرمان ما: نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم در کنگره ستاد ملی جوانان حامی خاتمی در استان کرمان گفت: ما که الان به دنبال حضور خاتمی در انتخابات هستیم فقط به این دلیل است که جلوی روند موجود را بگیریم و نگذاریم کشور به مراحل خطرناک تری برسد.

به گزارش کرمان ما رجبعلی مزروعی گفت: انتخابات فرصتی است که اگر مردم وضعیت فعلی را مناسب نمی دانند برای بهبود آن اقدام کنند.


وی با بیان اینکه آقای احمدی نژاد بایستی بتواند پاسخگوی عملکرد خویش باشد گفت: ما باید ببنیم چقدر عملکرد دولت نهم توانسته کشور را به پیشرفت نزدیک کند.

مزروعی افزود:همه حرفها و وعده هایی که احمدی نژاد مطرح کرد روی مسائل اقتصادی متمرکز بود و ایشان معتقد بود که دولت های قبلی در این زمینه موفق نبودند و نتوانستند مشکلات معیشتی واقتصادی مردم را حل کنند.

عضودفتر سياسي جبهه مشارکت با بیان اینکه چهارسال پیش خیلی راحت می شد این حرفها را زد و این وعده ها را داد گفت: الان ما باید ببینیم چقدر این وعده ها وشعارها تحقق پیدا کرده است.

مزروعی گفت: در دوره 8 ساله اصلاحات یکی از اختلافاتی که بین اصلاح طلبان و محافظه کاران بود وبه یک چالش تبدیل شده بود این بود که دوستان اصولگرای ما معتقد بودند که مسائل اصلی کشور مسائل اقتصادی است.

وی افزود: آنها همواره اصلاح طلبان را مورد چالش قرار می دادند که چرا توسعه سیاسی را مطرح می کنید در حالی که مردم به مشکلات اقتصادی مبتلا هستند.

این عضو کمیسیون برنامه مجلس ششم با بیان اینکه ارزیابی عملکرداقتصادی دولت نهم را به طور اساسی از سه منظر می توان مطرح کرد گفت:یکی این است که ما از منظر جهانی وضعیت اقتصادی را مورد مطالعه وبررسی قرار دهیم و ببینیم کشور در سال 2004 (1384) در عرصه جهانی در چه موقعیتی بوده است و الان در سال 2008 در چه موقعیتی است.

مزروعی افزود:این کاری است که ما نمی کنیم ولی مجامع جهانی این کار را انجام می دهند.

عضوئفتر سياسي جبهه مشارکت توضیح داد:یکی از مهمترین گزارش هایی که برنامه عمران ملل متحد از سال 1990 تهیه می کند و انتشار می دهد گزارشی است به نام گزارش توسعه انسانی که اطلاعات این گزارش ها را از کشورها و دولت ها می گیرند.
وی افزود:سازمان ملل هر ساله از همه کشورهای عضو اطلاعات مرتبط را در زمینه آموزش ،بهداشت ،سلامت و... از دولت ها می گیرد و بعد در یک مدل محاسباتی این ها را وارد می کند و کشورها را رتبه بندی می کند و اعلام می کند هر کشوری به لحاظ جایگاهی که در توسعه انسانی در دنیا دارد الان در چه جایگاهی قرار دارد.

مزروعی با بیان اینکه آخرین گزارشی که در این زمینه منتشر شده متعلق به سال 2007 بود که در ایران هم انعکاس پیدا کرد گفت:این گزارش مهمترین گزارشی است که می تواند نشان دهد یک کشور در مسیر توسعه چقدر توانسته پیشرفت داشته باشد.

وی افزود:اگر به این گزارش مراجعه کنید می بینید که در این 4 سال یعنی از سال 2004 تا 2007 رتبه ایران کاهش پیدا کرده است.مثلا رتبه ما در دوره اصلاحات تقریبا رتبه 89 بود الان به رتبه 101 تغییر جایگاه داده است یعنی کشور ما در مسیر توسعه در این سه سال جایگاه بدتری پیدا کرده است.

مزروعی گفت:در یکی دیگراز این گزارش ها رتبه ایران از نظر وضعیت کسب وکار 143 در بین 180 کشور است.

وی در خصوص مرجع تهیه این گزارش نیز گفت:تهیه کننده این گزارش یک سازمان وابسته به بانک جهانی است که بر اساس چند شاخص وضعیت کشور ها را در زمینه کسب وکار رتبه بندی می کند.

وی افزود:یکی از شاخص های این گزارش این است که اگر کسی خواست یک بنگاه اقتصادی راه اندازی کند مراحلی را که باید طی کند چند روز طول می کشد یا اگر بخواهد انتقال مالکیت صورت بگیرد در یک کشور چند روز طول می کشد.

وی افزود:این ها 10 شاخص است که جمع آوری می شود و رتبه بندی می کنند و یکی از مهمترین گزارش های جهانی هم که نشان می دهد در چه کشوری فضای کسب وکار سهل تر و روان تر و کم هزینه تر است و در چه کشوری سخت تر و پر هزینه تر همین گزارش است.

وی افزود:اگر به این گزارش هم رجوع کنید رتبه ایران در سال 2004 رتبه 107 بوده و الان به 143 رسیده است یعنی بسیار فضای کسب وکار در ایران بدتر شده است.

مزروعی گفت:در بین کشورهای منطقه ما رتبه آخر هستیم در حالی که کشورهایی مثل عربستان و آذربایجان و امارات با انجام اصلاحاتی توانسته اند رتبه خودشان را بسیار پائین تر بیاورند و در واقع فضای کسب و کار آنها بهتر شود.

وی در ادامه تشریح گزارش های بین المللی در زمینه اقتصاد ایران گفت: سازمان شفافیت بین المللی هر ساله گزارشی تهیه می کند در زمینه میزان فساد در کشور ها و جالب است بدانید که این گزارش که آخرین آن 6 ماه پیش منتشر شد نشان می دهد وضعیت فساد بسیار بدتر شده در حالی که آقایان مدعی بودند که می خواهند با فساد مبارزه کنند.

مزورعی افزود:متاسفانه گزارش هایی که در سطح جهان منتشر شده نشان می دهد که در این 3 سال فضای اقتصادی ایران، فضای کسب و کار و... نسبت به سال 84 بدتر شده است.

وی ادامه داد:البته ممکن است دوستان اصولگرای ما بگویند این گزارش های جهانی هیچ کدام برای ما مهم نیست یا بگویند صندوق بین الممللی پول وابسته به امپریالیزم است و ...اما این ها واقعیتی است که مطرح است.

وی در تشریح دومین محور ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت نهم گفت:دومین ارزیابی ارزیابی از منظر کشورهای منطقه است.

عضو حزب مشارکت ایران اسلامی گفت:در دوره اصلاحات بحث هایی شد برای اینکه کشور باید یک الگوی دراز مدت برای توسعه پیدا کند این بحث ها منجر به این شد که سندی تدوین به نام سند چشم انداز توسعه 20 ساله تصویب شد و به تائید رهبری هم رسید و قرار شد این سند، چشم انداز مسیر توسعه 20 ساله کشور را از سال 1384 ترسیم کند.

وی افزود:بر اساس این سند ما در این 20 سال باید مسیری را برویم که در سال 1404 ایران قدرت برتر منطقه به لحاظ اقتصادی باشیم.

وی گفت: قرار بود که برنامه های توسعه برپایه این سند چشم انداز نوشته شود که اولین آن برنامه توسعه چهارم بود.

وی اضافه کرد:در قانون برنامه چهارم توسعه که نوشته شد بر اساس این دیدگاه در ماده 158 این قانون به دولت تکلیف شد برای ارزیابی از موفقیت دولت در اجرای چشم انداز 20 ساله، هر ساله دولت یک گزارش نظارتی بدهد و جایگاه ایران را در بین 24 کشور منطقه تبیین کند و بگوید ما چقدر پیشرفت داشته ایم.

مزروعی افزود:ولی امسال که سال چهارم اجرای برنامه چهارم است و متاسفانه دولت آقای احمدی نژاد تا امروز چنین گزارشی را عرضه نکرده است.

وی با بیان اینکه در واقع دولت نمی خواهد مشخص کند که ایران در چه جایگاهی قرار گرفته است گفت: اما این قصور دولت را مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفه نظارت بر اجرای سند چشم انداز را دارد جبران کرده و گزارشی را تهیه کرده و نشان داده که ایران به جز دو سه شاخص که مقام قبلی را حفظ کرده در تمام شاخص های دیگر عقب رفت داشته و کشورهای منطقه عملکرد بهتری از ایران در این شاخص ها داشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم اضافه کرد:منظر سومی که عملکرد دولت را می توان مورد ارزیابی قرار داد در انطباق عملکرد ان با برنامه چهارم توسعه است.

وی اضافه کرد:برنامه چهارم توسعه در دولت آقای خاتمی تهیه شد و در آخرین روزهای مجلس ششم تصویب شد ولی شورای نگهبان روی بسیاری از مواد این برنامه ایراد گذاشت و چون دیگر مجلس ششم فرصت رسیدگی نداشت بر نظرات قبلی ابرام کرد و برنامه به مجمع تشخیص مصلحت رفت و وقتی مجلس هفتم تشکیل شد مجمع تشخیص به جای اینکه خودش رسیدگی کند در یک بدعت حقوقی برنامه را برگرداند به مجلس هفتم.

مزروعی افزود:در مجلس هفتم این برنامه رسیدگی شد ولی مجلس هفتم بسیاری از موادی را که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود به جای اصلاح حذف کرد.

عضوئفتر سياسي جبهه مشارکت گفت:در مجلس ششم و در دولت آقای خاتمی یکی از مشکلاتی که ما داشتیم در رابطه با خصوصی سازی بود و هر مصوبه ای که مجلس ششم برای خصوصی سازی می گذراند شورای نگهبان جلوی آن را می گرفت.

وی گفت:این که آقایان می گویند که میزان خصوصی سازی كه زمان ما شده در 16 سال گذشته نشده برای این است که در دولت آقای خاتمی و مجلس ششم اصولگرایان با خصوصی سازی مخالف بودند و شورای نگهبان تمام مصوبات موافق با خصوصی سازی را رد می کرد.

وی توضیح داد:از جمله ماده 7 و 10 قانون برنامه چهارم با خصوصی سازی مرتبط بود که در آن ماده آمده بود که دولت باید مخابرات ،بیمه ها و بخشی از صنایع را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی افزود:اما شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و در مجلس هفتم هر دو این مواد را حذف کردند.

وی افزود:اما یکسال بعد وقتی که سیاست ها مرتبط با اصل 44 در مجمع تصویب و ابلاغ شد و اصل این موضوع خصوصی سازی بود یک دفعه خصوصی سازی شد جز اصول دین مجلس هفتمی ها و فراموش کردند که سال قبل همین افراد آن موادی که خیلی منعطف تر بود را حذف کردند.

وی افزود:حالا هم ادعا دارند که بیشتر از 16 سال خصوصی سازی کردند که این ادعا هم نادرست است.

عضو دفتر سیاسی حزب مشارکت افزود:یک کار دیگری که مجلس هفتم کرد تصویب طرح تثبیت قیمت ها بود و این طرح تثبیت قیمتها حذف ماده 3 قانون برنامه چهارم بود.

وی گفت:در ماده 3 قانون برنامه چهارم پیش بینی شده بود که قیمت حامل های انرژی به تدریج آزاد سازی شود و از درآمدی که حاصل می شود به خانوارها کمک کنند.

این نماینده مجلس ششم گفت: ما پیش بینی کرده بودیم این موضوع به تدریج انجام بگیرد اما دوستان اصولگرای ما در مجلس هفتم چون نگاهشان به انتخابات ریاست جمهوری بود آمدند و گفتند نمی شود و قیمت حامل های انرژی را تثبیت کردند.

وی افزود:اما الان بعد از سه سال می گویند می خواهیم یارانه ها راهدفمند کنیم.

وی اضافه کرد:اتفاقا این در برنامه چهارم بود و اگر از آن نقطه شروع کرده بودند الان به نتایج خوبی رسیده بود اما آمدند تثبیت قیمت ها را مطرح کردند و آقای حدادعادل گفت ما بزرگترین عیدی را به مردم دادیم و جلوی تورم را گرفتیم.ولی هدفشان انتخابات ریاست جمهوری بود که بالاخره پیروز شدند.

وی اضافه کرد: قیمت بنزین وگازوئیل را که برای سه سال ثابت نگه داشتند تا اینکه رقم یارانه های انرژی به شدت افزایش پیدا کرد به طوریکه که امسال محاسبه کردند و دیدند نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان هزینه یارانه ها می شود در حالی است که بودجه دولت چیزی در حدود 96 هزار میلیارد تومان بود.

مزروعی گفت:اینکه می بینیم دولتی که طرفدار ثبیت قیمت ها بود به این جا رسید که یارانه ها را هدفمند کند به این دلیل است که رقم یارانه ها از اصل بودجه دولت زیاد تر شده بود و دیگر امکان پذیر نبود که این راه را ادامه بدهند.

مزروعی افزود:اما وقتی می گویئم دولت در اجرای اهداف برنامه چهارم موفق نبوده اما و اگر روی آن می گذارد در حالی که اگر برنامه ایراد داشت با ارائه لایحه به مجلس آن را اصلاح می کرد.

مزروعی اضافه کرد: واقعیت این است که اعداد و ارقامی که الان نشان داده می شود نشان می دهد که دولت نهم در تحقق اهداف کمی برنامه چهارم هیچ موفقیتی نداشته است.

وی گفت:اگر سه سال آخر دولت آقای خاتمی را با سه سال آخر دولت آقای احمدی نژاد مقایسه کنیم می بینیم که چه منابعی به کار گرفته شده و چه محصولی برداشت شده است.

وی افزود:از سال 81 تا 83 که سه سال آخر دولت آقای خاتمی بود درآمد ارزی کشور از فروش نفت و گاز 5/86 میلیارد دلار بود اما در سه سال دولت آقای احمدی نژاد به 198 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

وی گفت:هیچ دولتی بعد از انقلاب چنین درآمدی در اختیار نداشته است چون کل در آمد نفتی ایران از سال 57 تا 86 645 میلیارد دلار بوده و 198 میلیارد دلار آن یعنی یک سوم آن در اختیار دولت آقای احمدی نژاد بوده است.

وی گفت:کل درآمد ارزی نفت در 8 سال دولت آقای هاشمی 126 میلیارد دلار بوده و در 8 سال دولت آقای خاتمی 176 میلیارد دلار بوده که حدود 15 میلیارد آن را از طریق صندوق ذخیره ارزی تحویل دولت نهم داده است اما در دولت آقای احمدی نژاد به تنهایی تا پایان سال 86، 198 میلیارد دلار درآمد داشته است.

وی گفت:البته اگر بخواهیم میزان در آمد را تا الان حساب کنیم چیزی حدود 260 میلیارد دلار می شود.

وی افزود:در آمد ارزی غیر نفتی که آن هم مهم است در سه سال دولت خاتمی 19 میلیارد دلار بوده که در این سه سال39میلیارد دلار شده است.

مزروعی گفت:منبع دیگری که در اقتصاد ایران بسیار مهم است میزان وادارت است در که در سه دولت خاتمی 5/91 میلیارد دلار بوده و در این سه سال 149 میلیارد دلار بوده است.

وی در عین حال گفت:البته در این سه سال یک بخش از آن واردات کالای مصرفی بوده که خیلی مثبت نیست.

وی گفت:بودجه دولت که یکی از شاخص های مهم تاثیر گذار در اقتصاد ایران است در این سه سال از 105 هزار میلیارد تومان به 179 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود:منابع دولت در این سه سال دو برابر منابع در سه سال مشابه دولت اقای خاتمی است و اکنون باید ببینیم چه محصولی با این درآمد برداشت شده است.

وی گفت:مهمترین شاخصی که در اقتصاد نشان می دهد یک اقتصاد چقدر رشد و تولید دارد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی است که این نرخ در سه سال پایانی دولت آقای خاتمی 3/6 بوده و در این سه سال شده به 27/6 کاهش پیدا کرده است یعنی دو برابر منابع مالی به اقتصاد تزریق کردید اما محصول شما هیچ تفاوتی با قبل نکرده است.

مزروعی تاکید کرد: این یک فاجعه است زیرا نفت کشور را فروختیم و خرج کردیم ولی چیزی به نرخ رشد تولید اضافه نشده است.

وی افزود: نرخ رشد سرمایه گذاری نشان می دهد یک جامعه چقدر از درآمد خودش را پس انداز و تبدیل به سرمایه گذاری می کند و برای آینده جامعه خودش تولید و زایش ایجاد کند.

وی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهایی که دولت آقای خاتمی داشت این بود که نرخ رشد سرمایه گذاری که در سال 76 ،6/7 بود در سال پایانی به 2/12 رسیده بود و متوسط نرخ رشد سرمایه گذاری در سه سال آخر دولت آقای خاتمی 11 درصد بود که یکی از بالاترین نرخ رشد سرمایه گذاری در ایران است.

وی افزود: متاسفانه این نرخ در دولت نهم به 8/4 درصد کاهش پیدا کرده است یعنی کمتراز نصف شده است.

مزروعی گفت: در قانون برنامه چهارم پیش بینی شده بود که این نرخ رشد در حد 11 درصد ادامه پیدا کند.

وی افزود: مفهوم این کاهش نرخ این است که سرمایه گذاری به خصوص در بخش زیر بناها کاهش پیدا کرده است و شما نتیجه آن را در کمبود برق در سال جاری می توانید ملاحظه کنید.

عضوئفتز سياسي جبهه مشارکت گفت:ما که الان به دنبال حضور خاتمی هستیم فقط به این دلیل است که جلوی این روند را بگیریم و نگذاریم کشور به مراحل خطرناک تری برسد.
مزروعی در خصوص آمدن یا نیامدن خاتمی نیز گفت: خاتمی قطعا می آید و نشانه آن هم ساماندهی نیروهای حامی او و فعالیت های صورت گرفته در این زمینه است.
وی افزود: در حال حاضر دیگر بحث حضور یا عدم حضور او مطرح نیست بلکه در حال حاضر برای زمان اعلام ورود رسمی سید محمد خاتمی به انتخابات برنامه ریزی انجام می شود تا این اعلام ورود به بهترین صورت ممکن انجام شود.




   نظرات

دوست منصف :

جناب مزروعی سلام
اگر یک تکه سنگ بزرگ از دامنه کوه سرازیر شود قدر مسلم نگه داشتن آن در میانه راه بسیار مشکل و پر هزینه است جناب مزروعی آقای خاتمی چگونه با هزاران نیروی امنیتی ونظامی که در طول این سه سال بدون داشتن کمترین تخصصی تمامی پست های دولتی را اشغال کرده اند می خواهد کار کند؟ اگر بخواهد افراد لایق را جایگزین آنها کند هم هزینه زیادی دارد هم زمان به او اجازه نمی دهد با در نظر گرفتن اینکه اصولا خاتمی اهل تغییرات گسترده در مناصب دولتی هم نیسند.به نظر من اگر بخواهد تغیراتی هم بدهد حداقل باید تا دو سال با این افراد کار کند .جناب مزروعی شما خودتان به خوبی می دانید که گرفتن مناصب از نظامیها که به صندلی استانداری ومعاون وزیر ورئیس سازمان و... عادت کرده اند چقدر مشکل و پر هزینه است .آقای خاتمی با این مشکل بزرگ چکونه کنار خواهند آمد؟

مزروعي : باسلام ، دوست منصف عزيز! از قديم گفته اند كه از ترس مرگ نبايد خود كشي كرد و به نظرم طرح اشكالات اين چنيني راخترين كاري است كه مي شود كرد بنده براين نظرم كه راي ملت مي تواند همه اين مشكلات را خل كند.

 

   ارسال نظر:

 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007