« پاسخ به سئوالات کاربران نوروز (2) | صفحه اول | اشتباه بزرگ »

5 آذر 87

ارزیابی سفرهای استانی

در همه ادوار تاریخ و نظام های سیاسی امر حکومت داری برپایه انباشت و پالایش تجربه های بشری و آموختن از آزمون ها و خطاهای گذشته انجام گرفته و بهبود یافته است. اگر امروزه مردمسالاری به عنوان یک گزینه برتر و کم هزینه تر در اداره امور کشورها و نظام های سیاسی مقبولیت عام یافته و تقریباً جهانگیر شده ، ناشی از تجربه انواع دیگر اشکال حکومت داری در طول تاریخ توسط جوامع بشری بوده و اینکه جامعه بشری در یک جمع بندی از این تجربه ها به این نتیجه رسیده است که تکیه بر خرد جمعی و رای و نظر آحاد ملت در اداره امورشان از طریق نظام نمایندگی در سطوح مختلف تصمیم گیری بیشترین بازده را به همراه داشته و از اعمال هرگونه تصمیم های فردی هزینه زا و مخرب و رواج روحیه استبدادی در جامعه و فروبردن نظام سیاسی در دیکتاتوری جلوگیری می کند.

تمرین مردمسالاری در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد واین کلام طلایی امام خمینی (ره) که " میزان رای ملت است " در اداره امور کشور سرلوحه قرار گرفت و روح و محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این پایه تدوین و با رای مردم تایید شده است هرچند در اجرا و در انطباق با شرایط زمانه دچار بسط و قبض بوده و جای بحث و مناقشه در این باره فراوان است. به هر حال می توان گفت به رغم همه مسائل و مشکلات ، دولت های پس از انقلاب برآمده از یک انتخابات بوده اند و هر یک از آنها تجربه های متفاوتی را در اداره امور کشور در عرصه داخلی و خارجی به نمایش گذاشته اند که در انبان تجربه های جمهوری اسلامی ایران ذخیره شده و در هر مقطعی با تحلیل و پالایش آنها می توان گذشته را چراغ راه آینده ساخت و از سر جمع این تجربه ها برای اداره بهتر حکومت و حکومت داری بهره گرفت و فراموش نکرد که چه هزینه ها و فرصت های گرانبهایی برای این تجربه ها پرداخته شده و چه آزمون و خطاهایی که در این مسیر انجام شده است.
دولت احمدی نژاد با نگاهی منتقدانه و حتی نفی ای نسبت به عملکرد و تجربه دولت های پس از انقلاب ، تجربه جدیدی را در امر حکومت داری در پیش گرفت و سیاست های تازه ای را در عرصه داخلی و خارجی به اجرا درآورد که اگر بخواهیم آنها در قالبی بریزیم هسته سخت آن «مردمگرایی» است. بدون آنکه بخواهم به کالبدشکافی بیشتر این مدعا بپردازم به نظرم یکی از اجزای ناگزیر این تجربه «سفرهای استانی» و به تعبیری «تئوری جدید در مدیریت کشور» است که آقای احمدی نژاد و دولتش در حال انجام دور دوم این سفرها هستند و قصد دارند تا پایان عمر دولت در سال آینده آن را به پایان رسانند تا در کارنامه دولت نهم به عنوان یک رکورد ثبت شود که دو دور به همه استان ها و شهرهای کشور سفر کرده است . یادآور می شوم در دولت های پس از انقلاب انجام «سفرهای استانی» مرسوم بوده اما قطعاً آنچه دولت نهم پیش گرفته و انجام داده است به لحاظ شکل و محتوا و تعداد متفاوت از گذشته است و برند (ثبت امتیاز) اینگونه سفرهای استانی تعلق به دولت احمدی نژاد دارد.
اما سوال مهمی که در این باره قابل طرح است و از منظر حکومت داری باید به آن به عنوان تحلیل یک تجربه و امر پژوهشی نگاه کرد: اینکه انجام این سفرهای استانی به چه میزان به پیشبرد برنامه توسعه کشور و حتی محرومیت زدایی از استان های محروم و اداره بهینه امور استان ها کمک کرده است؟ و آیا به لحاظ هزینه - فایده و دستاوردها کارنامه موفق تری نسبت به عملکرد دولت های گذشته در اداره امور کشور برجای نهاده است؟ و آیا...
از آنجا طرح این سوال و پاسخگویی کارشناسی به آن ضرورت می یابد که تجربه حکومت داری دیگر کشورها به ویژه کشورهایی که راه توسعه را پیموده اند، نشان می دهد در آن کشورها بدون انجام سفرهای استانی توسط دولت هایشان اداره امور بهتر انجام می شود و جریان توسعه به خوبی به پیش می رود. تقریباً نویسنده به یاد ندارد که رئیس و اعضای دیگر دولت ها هر ماه به استانی سفر کنند و با دریافت انبوه نامه ها از مردم بخواهند به رفع مشکل آنها بپردازند. واقعاً آماری که از مصوبات دولت در سفرهای استانی دور اول داده شد (6200 مصوبه) یا تعداد نامه هایی که در این سفرها به دولت داده شد (بالغ بر 14 میلیون نامه) یا اخیراً تعداد 100 هزار پروژه ای که قرار است از حاصل این سفرها به ثمر رسد، ارقام حیرت انگیزی است که در هیچ کجای دنیا نظیرش را نمی توان پیدا کرد. هر چند از این آمارها می توان به عنوان شاهدی برای پیوند محکم مردم و دولت استفاده تبلیغاتی کرد اما در نهایت باید معلوم شود این ارقام و بالاتر از این ارقام و سفرها چه تاثیری در پیشبرد جریان توسعه ملی و افزایش تولید ناخالص داخلی و رفاه همگانی و بهبود دیگر شاخص های کلان اقتصادی داشته است؟
متاسفانه ارقام شاخص های کلان اقتصادی کشور منتشره توسط بانک مرکزی هیچگونه تفاوت معنادار و مثبتی را در نرخ رشد تولید ملی نسبت به گذشته در این باره به نمایش نمی گذارد ضمن آنکه ارقام دیگر شاخص ها تفاوت معنادار و منفی ای را نشان می دهد و به عبارتی روشن می توان دریافت که جا پای محکمی از تاثیرگذاری «سفرهای استانی» در پیشبرد جریان توسعه ملی و پایدار و محرومیت زدایی از استان های محروم و اداره بهتر امور استان ها وجود ندارد.
اخیراً که بحث تحقیق و تفحص از سفرهای استانی دولت نهم در مجلس هشتم مطرح شده است ملاحظه کردم که حامیان دولت نسبت به آن واکنش منفی نشان داده و پیشاپیش از عدم تصویب آن در صحن علنی مجلس خبر دادند. ظاهراً این دوستان اصولگرا گزارش چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس که توسط همفکرانشان تهیه وارائه شده است ، نخوانده اند وگرنه اینگونه عجله دربرخورد و پیشداوری نمی کردند و این درخواست تحقیق و تفحص را سیاسی و به منظور بهره برداری انتخاباتی قلمداد نمی کردند. اگر به راستی این حامیان بر این نظرند که انجام «سفرهای استانی» نقطه قوت دولت نهم به شمار می رود و تاثیری مثبت در اداره امور کشور و پیشبرد جریان توسعه ملی و محرومیت زدایی و حل مشکلات مردم داشته است پس چه جای نگرانی از انجام تحقیق و تفحص توسط مجلس هشتم اصولگرا دارند؟ فراتر از این موضوع آیا نباید تجربه «سفرهای استانی» در دولت نهم
به عنوان یک امر پژوهشی مورد مطالعه و تحقیق نیز قرار گیرد تا معلوم شود که به چه میزان در امر حکومت داری می تواند آثار مثبت و منفی در پی داشته باشد؟ و به واقع در انبان تجربه های حکومتی جمهوری اسلامی ایران کارایی آن محاسبه و محک زده شود ؟ «ارزیابی سفرهای استانی» دولت نهم یک ضرورت است و طرح تحقیق و تفحص ارائه شده به مجلس هشتم در این باره امری مثبت است و چه مجلسی بهتر از مجلس هشتم اصولگرا که درباره عملکرد و نتایج «سفرهای استانی» دولت اصولگرا تحقیق و تفحص کرده و دراین باره اعلام نظر و ارزیابی کند؟



   نظرات

كيوان :

بنظر من حمايت شما از آقاي خاتمي خيلي صادقانه نيست شما براي پست ومقام حمايت مي كنيد.

مزروعی : با سلام ،اول اینکه اگر شما روشن کنید که صداقت را با چه متر و معیاری اندازه گیری می کنید و از کجا به این نتیجه رسیده اید که حمایت بنده از آقای خاتمی صادقانه نیست بسیار ممنون خواهم شدچرا که تا مبنا مشخص نشود هر ادعایی را می توان مطرح کرد . ثانیا فرض کنیم که ادعای شما درست باشد خوب چه اشکالی دارد ؟چراکه مهم اصل حمایت است و نه انگیزه حمایت و فکر می کنم شما با اصل حمایت مشکل دارید! برای اینکه اگر آقای خاتمی پیروز شد بالاخره عده ای را باید برای همکاری در دولت بکار گیرد و چه اشکالی دارد که آنها از حامیانش باشند؟ مگر دیگران ( مثال روشن و بارزش آقای احمدی نژاداصولگرا)غیر از این عمل می کنند؟ و شما چه تصوری از حکومتداری دارید ؟و آخر اینکه خوشبختانه بنده از خدمت دولتی باز نشسته شده ام و انگیزه چندانی برای اینکه به کار دولتی برگردم ندارم و الحمدلله اینروزها بخوبی در یافته ام که کار در بخش خصوصی هم به لحاظ دنیایی و هم به لحاظ آخرتی بهتر و راحت تر است و مهم اینکه اینگونه شائبه ها را هم ندارد .

 

صحرائيان :

با سلام و آرزوي موفقيت شما.
به هر حال چه بخواهيم و چه نخواهند! اين سفرهاي استاني به معيار ارزيابي دولت تبديل شده است. بايد تحمل كرد و منتظر انتخابات رياست جمهوري سال آينده ماند و ديد كه اين افتخار دولت (بنا بر گفته آقاي احمدي نژاد) آيا نتيجه خواهد داد؟ يا به قول معروف شامل نداي مولانا مي‌شود كه: از قضا سركنگبين صفرا فزود! در اين صورت آقاياني كه اين سفرها را از افتخارات خود مي‌دانند، چگونه پاسخگوي فرصت‌هاي از دست رفته خواهند بود؟

مزروعی : با سلام ، کاملا حق با شماست منتظر می مانیم تا ببینیم روزگار چه در آستین دارد تا به همه درس دهد .

 

یاسر :

1- افتتاح طرحهای عمرانی و یا احداث اولیه پروژه های عمرانی جز کدامیک از شاخص های اقتصادی در هر دولتی قرار می گیرد؟
2- 200 میلیارد در آمد نفتی در دولت احمدی نژاد صرف چه هزینه هایی شده است؟

مزروهی : باسلام ، هرکار عمرانی در کشور انجام بشود در شاخص سرمایه گذاری و نرخ رشد سرمایه گذاری محاسبه و اعلام می شود . درآمد نفتی باید بر پایه قوانین بودجه سنواتی در کشور هزینه شودو شما جزئیات آنرا می توانید از طریق اسناد بودجه ردیابی گنید .

 

بهمن هاتفی :

سلام
آقای مزروعی
واقعا باور کرده‌ام که الویت اول شما هم عدم انتخاب آقای احمدی نژاد برای دور دوم است و نه آمدن دوباره خاتمی. اگر این فرض من درست باشد باید بگویم که راهی که شما (منظورم کل مشارکت است) می روید فقط به انتخاب مجدد وی منجر می شود. کاندیدای بزرگ از جنس خاتمی روبروی رئیس فعلی همه آنها را دوباره بالاجبار متحد می کند. این اتحاد فقط اتحاد در رآی هواداران ، یکجانبه بودن تبلیغات و … نخواهد بود که از همه مهمتر تقلب را آسان می کند. امیدوارم از این موضع هم به مسأله بیشتر بپردازید.
البته من چندین بار در باره انتخابات در وبلاگم نوشته‌ام که البته خواننده چندانی ندارد و بنابر این همواره راضی از پیش قاضی برمی گردم!!

مزروعی : باسلام ، من نمی دانم شما چگونه چنین برداشتی از مطالب من داشته اید؟ قطعا هدف ما انتخاب نشدن احمدی نژاد برای بار دوم است اما در عین حال ما بدنیال انتخاب یک گزینه اصلاح طلب بجای ایشان می باشیم و نه اینکه یک اصولگرای دیگر را بجای ایشان ترجیح دهیم و در این شرایط بهترین گزینه ای که می تواند هدف مارا برآورد آقای خاتمی است و به نظر من چه آقای خاتمی بیاید یا نیاید اصولگرایان به اجبار یا اختیار روی احمدی نژاد متحد خواهند شد و ما نباید خیلی روی این مسئله سوار شویم بلکه باید کار خود را بکنیم و آنچه را درست می دانیم انجام دهیم .

 

با عرض سلام مجدد! :

جناب رئيس جمهور فرمودند: همه مصوبات استاني با هزاران ساعت كار كارشناسي به تصويب مي‌رسد. بسيار خوب، ولي اين بنده نفهم و حقير و نابالغ، يك سؤال دارم: آيا نمي‌شود به جای رفتن به اين سو و آن سوي كشور، استاندار و مديران استان را به هيأت دولت دعوت كرد و در آنجا طرح‌ها را به تصويب رساند؟ در اين صورت، جار و جنجال و شور و و شعف خياباني بي‌حاصل نيز ايجاد نمي‌شود و توقعات بيخودي نيز به وجود نمي‌آيد. ضمنا، از قديم قديما گفته‌اند كه وقت طلاست! فكر كنم با پيشنهاد بنده، اعضاي هيأت دولت وقت بيشتري براي خوابيدن و استراحت خواهند داشت، بيمار هم نمي‌شوند و كارها هم تعطيل نمي‌شوند. اين طور نيست؟!

 

سعید :

با عرض سلام
ظاهرا از بحثی که راجع به استبداد و آزادی بعد از خرداد 60 داشتیم، به نتیجه نرسیدیم و شما حاضر نشدید بین دو نوع حکومت استبدادی و دموکراتیک تفاوت قایل شوید.
حال از زاویه انتخابات پیش رو با شما گفتگو می کنم و پیشنهاد می کنم حداقل شما اصلاح طلبان به جای آنکه اینقدر راجع به افراد(خاتمی یا کروبی یا موسوی)بحث کنید سعی کنید راجع به یک برنامه(به خصوص در وجه سیاسی) به توافق برسید و خطوط قرمز خود را مشخص نماییدو همین طور تفاوتهای خط مشی خود با 8 سال قبل را.(ظاهرا آقای کروبی به هیچ خط قرمزی قایل نیست)
اینجور که شما تبلیغ خاتمی را می کنید به فرض که او رییس جمهور شود خواهد گفت به هیچ حزب و گروهی تعهد ندارم و آنچه خود تشخیص دهد عمل خواهد کرد.

مزروعی : باسلام ، دوست عزیز! از اینکه بنده را مورد عنایت قرار داده و متهم به تفاوت قائل نشدن بین دونوع حکومت استبدادی ودموکراتیک کردید ممنون هستم و نمی دانم چرا شما همانند غالب ایرانیان همجنان قائل به دوگانه بینی امور و پدیده هستید؟ در حالیکه بنده توضیح دادم من امور دنیا را سفید و سیاه نمی بینم بلکه خاکستری می بینم و به همین دلیل فکر می کنم خط کش گذاشتن در سال 60 غلط است ذر عین حال خوشحال می شوم که با خط کش شما دریابم مدل دموکراتیک مورد نظر شما در دنیای عینی کدام کشور است؟
اما در موردمطلب دیگر حق با شماست ولی شرایط ایران بگونه ای نیست که اجازه یک کار حزبی تمام عیار را بما بدهد و مثلا بشود با نامزدها شرط و بیع کرد و خط قرمز تعیین کردو...ار طرف دیگر اصلاح طلبان یک طیف وسیعی به لحاظ گرایشات و سلایق فکری و رفتار سیاسی هستند که توافق آنها بر روی یک برنامه بگونه ای که شما توصیه کرده اید تقریبا ناشدنی است و در صورت امکان هم نیاز به وقت و انرژی فراوان دارد و حداقل اینکه به این انتخابات وصال نمی دهد. در این شرایط دفاع ما از خاتمی براین پایه استواراست که دارای یک دستگاه فکری و اندیشه ای است که ما برای تحقق دموکراسی در کشور بدان نیاز داریم و تجربه نشان داده است که او بر روی میانگین فعم و خواسته های جامعه ما حرکت می کند و هنوز هم تنها فردی است که از مقبولیت بالایی در میان مردم برخوردار است و می تواند قافله توسعه را در ایران به پیش برد.

 

علی اصغر :

با سلام!
به نظر بنده آقای احمدی نژاد در طی چهار سال اول مسئولیت اجرایی خود فقط و فقط در اندیشه ایجاد زمینه ماندگاری در دور دوم ریاست جمهوری خود بوده و هستند و باید اینگونه عرض کنم که ایشان و مشاوران عزیزشان صرفا در یک عرصه تبلیغاتی ایفای نقش می کنند و از هیچ برنامه مدون و منسجمی برخودار نبوده و نیستند.
از اولین طرحی که ایشان با کمک وزیر کار و امور اجتماعی با عنوان طرح بنگاههای زودبا زده شروع کردند باید بگویم صرفا آمارهای کذب و دروغین و عوام فریب در صدر برنامه های ایشان مشاهده کرده ایم . بنده خود یکی از کسانی هستم که به ایشان رأی داده و انتخاب کرده ام اما با مواجهه با افراد مشکوک به وابستگی به سیاستمداران وابسته دولتهای قبل، متوجه شدم که اشتباه کرده ام. طرح مسکن مهر که به واقع یک طرح 99 ساله است نیز طرحی ناپخته، نسنجیده و صرفا پرهیاهو بود که بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه را به همان حداقل امیدهای واهی به رفع اسستضعافشان نا امید کرد. تا حدی که وزیر مسکن با ...هر چه تمامتر طی بخشنامه ای طرح تأ مین مسکن اقشار کم درامد را به طرح مسکن مهر تغییر نام داده و در همان بخشنامه شرط حداکثر درآمد ماهانه چهارصد هزار تومان جهت برخورداری را به حداقل درامد ماهانه چهارصد هزار تومان تغییر می دهد. آیا این کار در شأن یک دولتمرد حسابگر و پخته می باشد.
سفرهای استانی نیز صرفا در راستای جلب توجه برخی عوام صورت می گیرد که هنوز امید دارند رییس جمهور خودش با خط خودش دستور به رفع نیاز آنها بدهد. نامه هایی که مضمون همه آنها فقط یک عبارت است « اداره محترم ... مطابق با مقررات و دستورالعمل ... مساعدت گردد» که پس از مراجعه به آن اداره صرفا پاسخهای سربالا را می شنوند. مردم ما اگر توان رفع موانع قانونی و بروکراسیهای به وجود آمده در دوران دولتهای قبلی را داشتند که تقاضای رسیدگی مستقیم رییس جمهور را نداشتند. آقای احمدی نژاد به نظر بنده باید ماسک مهرورزی را بردارد و رفتار واقعی مردم سالاری را پیشه کند.
شاید بگویید بنده طرفدار آقای خاتمی هستم ولی به وضوح ادعا می کنم که در هیچ کدام از دو دوره ریاست جمهوری ایشان به ایشان رأی ندادم. اما عملکرد ایشان بسیار بهتر از آقای احمدی نژاد بوده است.
هم اکنون آقای احمدی نژاد طرحی با عنوان هدفمند کردن یارانه ها را دنبال می کنند که بنده تصور می کنم این هم حربه تبلیغاتی دیگری است که قرار است در بازه تبلیغات انتخاباتی ایشان ابزاری برای جذب آراء بسیاری از عوام شود.
مگر ما در سال 1385 سرشماری نفوس و مسکن نداشتیم؟ پس چرا مجددا ایشان اقدام به نوع دیگری سرشماری کردند. اقدام ایشان دو معنا بیشتر ندارد! ایشان تصور می کنند که طرح سرشماری نفوس و مسکن1385 با بی کفایتی کارشناسان سازمان مربوطه همراه بوده است و پاسخگو نیست که خدویی سربالا بیش نیست و یا ایشان قصد اشتغالزایی داشته اند تا گروهی به این بهانه حداقل در این چند ماه به نون و نوایی برسند و رایی نصیب ایشان گردد و شاید هم هر دو هدف را دنبال می کنند!!
بنده فقط یک راه ساده را مطرح می کنم و آن این که آقای احمدی نژاد مگر حضرت علی(ع) در توزیع عادلانه خزانه رعایت تساوی بین فقیر و غنی را انجام نمی داد و بین شیعیانش و ثروتمندان و فقرا تفاوتی قائل نبود. پس این ایده هدفمند کردن یارانه ها از کدامین فکر بیمار رسوخ کرده است که از هر سری که صدایش بلند می شود بوی منافع پنهان ان به مشام می رسد.
ما برای هر ایرانی یک شناسه ملی تعریف کرده ایم. شما اگر سه نقطه را کنترل کنید فکر کنم به راحتی بتوان با یک سیستم نرم افزاری ساده با امنیت بالا سهام عدالت، یارانه ها و حتی درآمد و مالیات بر آنها را کنترل کنید و این سه مجرا یکی درب قبرستانها و زایشگاهها و مبادی خروجی کشور است. یک حساب ملی به راحتی طی یک زمان اندک شاید یک ساعت می تواند به یک حساب بانکی ملی برای کل ایرانیان تبدیل شود و همچنین به یک پرونده ملی برای ثبت حتی جرایم قانونی و راهنمایی و رانندگی و ....
طرح بنگاههای زودبازده بیش از آنکه بتواند رفع موانع بیکاری جامعه کند بیشتر به عاملی برای هدایت ثروتهای جامعه به کیسه ثروتمندان شد و مسکن مهر به جایگاهی برای ثروت اندوزی برخی دولتمردان زرنگ و در صدد ریشه زایی بیشتر!!!
به هر صورت فرصت کم است و گله بسیار! بنده با نظرات جناب آقای مزروعی کم و بیش موافقم اما جناب مزروعی شهامت ریز شدن در بسیاری مطالب هم لازمه انتقاد صحیح می باشد.
بنده در آخر فقط یک نکته مثبت در دولت احمدی نژاد می بینم و آن هم سیاست مقابله با سیاستهای استکباری آمریکا و هم پیمانانش است که در دولتهای دیگر کمتر به چشم می خورد.
در هر صورت نظرات مختلف است اما مهم این است که در جهت تصیح رفتار و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر آمده و نگذاریم به فرموده امام این انقلاب به دست نا اهلان بیفتد.
به نظرم قدری تند انتقاد کرده ام اما دردی بر سینه ام بود که نتوانستم بیان نکنم. جناب آقای مزروعی بنده جهت ارتباط مستمر با جنابعالی و تبادل نظر نیاز به پست الکترونیک شما دارم لطفا با بنده مکاتبه نمایید.
با تشکر

مزروعی : باسلام ،بامن از همین طریق می توانید ارتباط برقرار کنید .

 

خوش فکر :

هموطنان گرامي

با توجه به كاهش دماي هوا و بارش برف و باران
عاجزانه خواهشمنديم در مصرف گاز به شدت صرفه جويي كنيد
تا همنوعان ما در هند و تركيه و اروپا از سرما تلف نشوند
و ايضاً با كمبود اين سرمايه ملي در كشور عزيز صادر كننده گازمان مواجه نگرديم
در پايان توصيه ميشود براي گرم كردن خود و محيط خود
از نفتي كه بر سر سفره هايتان موجود مي باشد استفاده نماييد

 

   ارسال نظر:

 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007