« توضیح در باره مصاحبه با جهان نیوز | صفحه اول | اقتصاد ملی دانایی محور »

1 بهمن 86

مصاحبه با ایرنا

يك عضو دفترسياسي جبهه‌مشاركت باتاكيد بر مشاركت حداكثري مردم در عرصه انتخابات تصريح كرد كه افراد بايد احساس كنند راي و حضورآنهادر انتخابات، تعيين‌كننده سرنوشت خودشان و كشور است.

عضودفتر سياسي‌جبهه مشاركت بر حضور حداكثري مردم در انتخابات تاكيدكرد.

"رجبعلي مزروعي" در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبري ايرنا ويژه‌انتخابات، گفت كه مشاركت حداكثري مردم منوط به داشتن حق انتخاب است و در اين صورت مردم انگيزه بالايي براي حضور در انتخابات خواهند داشت.

وي باتاكيد بر انتخاب نماينده‌اصلح گفت كه چنين‌انتخابي درشرايط رقابتي سالم ميسر است.

عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت با بيان اينكه عملكرد هيات‌هاي اجرايي و دستگاههاي نظارتي بايد موجب اعتماد آفريني در راي‌دهندگان شود، تصريح‌كرد:
اين اعتماد آفريني نقش بسزايي درحضور حداكثري مردم درعرصه انتخابات خواهد داشت.

مزروعي انتخاب نمايندگان از سوي مردم را مبتني بر مجموعه اطلاعات و داده‌هاي برگرفته از محيط اطراف دانست و گفت: بايد فضايي حاكم باشد كه نامزدها ديدگاههاو برنامه خود را به‌اطلاع مردم برسانند ومردم هم باتوجه به سوابق نامزدها و برنامه ارائه شده از سوي آنها، نماينده مورد نظر خود را انتخاب مي‌كنند.

وي با بيان اينكه طبق قانون اساسي، مجلس دو وظيفه مهم قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون را برعهده دارد، گفت : نظارت يك وظيفه جامع است و مجلس بايد به نمايندگي از مردم بر امر حكومت نظارت كند.

عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت در خصوص وظيفه قانونگذاري مجلس و اينكه مجلس هشتم بايد چه مسايلي را در اولويت كاري خود قرار دهد، گفت : اولويت كاري مجلس را در واقع برنامه‌هايي تعيين مي‌كند كه احزاب و تشكل‌هاي سياسي و يا نامزدها ارائه مي‌دهند و در نهايت اين خردجمعي نمايندگان راه يافته به مجلس است كه اولويت‌هاي كاري مجلس را تعيين مي‌كند.



   نظرات

جواد :

آقاي مزروعي به نظر شما آيا نمايندگان براي حضور درانتخابات بايد تمام قانون اساسي را قبول داشته باشند؟و اصولا در دنيا اگر نمايندگاني بخشي از قانون اساسي را قبول نداشته باشند و قصد تغيير آنرا داشته باشند اجازه ورود به مجلس را پيدا مي كنند؟و آيا اصلا مجلس قدرت تغيير قانون اساسي را دارد؟ درپايان مي خواستم بدانم آيا به نظر شما ردصلاحيت كساني كه قانون اساسي را قبول ندارند درست است؟

مزروعی : باسلام ،هرجند پاسخ به سئوالات شما بحث مفصلی را می طلبداما اجمالا اینکه : 1- به نظر باید بین التزام عملی به فانون اساسی و دیگر قوانین و فبول وباور نظری تفاوت قائل شد براین پایه شهروندان هرکشور باید به قوانین جاری التزام عملی داشته باشند و همین برای برخورداری از حقوق شهروندی از جمله شرکت در انتخاباتها ونماینده مجلس شدن و... کفایت می کنداما در عین این التزام افراد می توانند نسبت به برخی اصول قانون اساسی یا قوانین جاری دیدگاه انتقادی و اصلاحی داشته باشند.2- بحث اصلاح ونغییر قانون اساسی بر پایه سازوکاری است که در همین قانون تعریف شده و در کشورها به گونه های مختلفی انجام می گیرد اما تا جائیکه من می دانم این جزء اختیارات نمایندگان مجلس نیست و در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز این جزء اختیارات نمایندگان مجلس نیست و انها نمی توانند اقدامی در این زمینه بکنند و هرگونه اصلاح یا تغییر قانون اساسی بایدبر پایه اصل 175 (بازنگری در قانون اساسی) این قانون انجان گیردومجلس قانونا قدرت تغییر قانون اساسی را ندارد.3- به نظر من اگر افرادالتزام عملی به قانون اساسی داشته و شرایطی را که در قانون انتخابات برای نامزد شدن برشمرده شده داشته باشند برای نامزد شدن کفایت می کند و صزف قبول نداشتن به عنوان دلیل رد صلاحیت آنهم با برداشت های سلیقه ایو غیرمنطبق بر قانون و تحقیقات محلی آنچنانی قطعا نمی توانددرست باشد و اگر اینگونه افراد رد صلاحیت شوند آنها را از حق اصلی شهروندی یعنی حق انتخاب شدن و مشارکت فعال در نظام سیاسی محروم کردن است و این نه تنها با عقل حکومتداری نمی خواند بلکه به ضرر نظام سیاسی است .
در انتها توصیه می کنم یک بار قانون اساسی را با دقت بخوانید چرا که فکر می کنم یکی از اشکالات ما ایرانیان این است که همین قانون اساسی موجود را خوب نخوانده ایم و از ظرفیت های نهفته در آن استفاده نمی کنیم ودر عین حال بحث تغییر قانون اساسی را مطرح می کنیم در حالیکه اگر به برخی از اصول قانون اساسی فعلی عمل نمی شود چه ضمانتی وجود دارد که به اصول قانون اساسی بعدی عمل شود؟ وبه نظرم هر وقت ما توانستیم ازهمه ظرفیت های موجود در قانون اساسی موجوداستفاده کنیم آنگاه می توانیم مطمئن باشیم گام برداشتن برای تغییر واصلاح قانون اساسی و ارتقای آن می نواند برای ما مفید باشد.

 

پویا صفری :

با درودی دگر بار بر جناب مزروعی عزیز

بسیار نیک و شایسته است که شما نیز در این روزهای حساس٬ مردم شریف ایران را به عرصه‌ی انتخابات٬ که تمرینی است برای دموکراسی فرا خوانده و دعوت می‌نمایدد.

اما در اینجا مسأله‌ای مطرح می‌گردد و آن اینکه اگر قرار بر این باشد که شورای نگهبان دست به رد صلاحیت عده‌ی کثیری از نامزد‌ها را بزند٬ و به ویژه افراد زیادی را از جناح اصلاح طلبان را رد صلاحیت نماید٬ آن زمان تکلیف چیست؟ اگر بخواهند مجلسی به مانند مجلس هفتم رقم زنند آیا در آن صورت هم باید از این انتخابات فرمایشی حمایت نمود؟!
به نظر من اصلاح طلبان باید کف مشخصی برای خود تعیین نمایند٬ تا در صورت به وجود آمدن شرایطی پایین‌تر از کف مورد نظر٬ این انتخابات را تحریم نمایند٬ به ویژه که زمزمه‌های جدی‌تری مبنی بر رد صلاحیت گسترده‌ی اصلاح طلبان شنده می‌شود٬ و شنیده می‌شود که صلاحیت اکثر نامزدان اصلاح طلب از سوی هیات های اجرایی رد شده است . در تهران نیز تقریبا تعداد قابل توجهی از نامزدان اصلاح طلب رد صلاحیت شده اند و حتی در بین رد صلاحیت شدگان نمایندگان فعلی مجلس نیز دیده می‌شوند٬ و جناب آقای ناصری هم خبر از رد صلاحیت تمامی نامزدهای عضو مشارکت و مجاهدین انقلاب دادند...! با این شرایط به نظر می‌رسد به هیچ عنوان شرایط برای برگزاری انتخاباتی آزاد و مؤثر مهیا نمی‌باشد٬ البته باید منتظر ماند تا در ساعات آینده فهرست اصلی و کلی تأیید و رد صلاحیت شدگان اعلام گردد٬ ولی اصلاح طلبان باید موضع خود را با اتفاقات پیش آمده روشن سازند٬ و برخوردی مناسب با آنرا داشته باشند.
در باب دیگر نظری هم که خدمتتان ارسال نمودم٬ سپاس از اینکه آن را مورد عنایت و مطالعه قرار دادید و امید به آنکه و پس از شنیدن خبر خوش تأیید صلاحیت شما٬ و پیش از آنکه دیر شود٬ پاسخی کامل و رسا از جانب شما دریافت نمایم.

با آرزوی بهترین‌ها برایتان تا درودی دگر بار بدرود

مزروعی : با سلام وتشکر از توجه شما ، دوستان ما در حال رصد کردن اوضاع و تصمیم گیری مناسب با آن هستند و فکر می کنم ما در کارسیاسی باید ضمن مشارکت در نظردادن در هرگونه اقدام همراه با تصمیم عقل جمعی اصلاح طلبان(یعنی ساز وکار تعریف شده برای تصمیم گیری) حرکت نمائیم و من همواره در این باره تابع تصمیماتی خواهم که ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اتخاذ و اعلام خواهم کرد.

 

 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007