« اصلاح طلبان و برنامه | صفحه اول | روایتی دیگر از مناظره »

4 دی 86

روایتی از مناظره

روز دوشنبه سوم دیماه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت مناظره ای بین من و آقای بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی انجام شد. آنچه در زیر آمده روایتی از این مناظره است که توسط خبرگزاری ایسنا ارائه شده ،که طبعا با ملاحظات و محدودیتهایی همراه است ، و ازجمله کل مطالب مناظره ومباحث رد وبدل شده وحتی موضوعات و سئوالاتی که پاسخ آنها از سوی من نقل شده است در این روایت نیامده است ،واینروبا تشکر وتقدیر از خبرنگارو خبرگزاری ایسنا متن گزارش را با اصلاحات ویرایشی اندکی توسط من (در انطباق با آنچه گفته ام) اتشار می دهم و اگر روایتهای دیگری هم از این مناظره در روزهای آینده انتشار یافت به انتشارآن اقدام خواهم کرد. در همین جا لازم می دانم که ازدانشجویانی که در این نشست حضور یافته بودند و همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه علم وصنعت که این امکان را فراهم آورد صمیمانه تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم دوستان برگزار کننده با انتشار گزارش کامل مطالب این مناظره به این شیوه مرضیه ادامه دهند.

مزروعي: دولت خاتمي از اتهام نداشتن برنامه اقتصادي مبراست / اختلاف نظرها در مسير دسترسي به انرژي هسته‌يي است.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران (سرويس: سياسي)

رجبعلي مزروعي با تاكيد بر عمل‌كردن مجلس ششم به تعهداتش گفت: مجلس ششم گزارشي در راستاي وفاي به عهد تهيه كرد كه در روزنامه ياس‌نو چاپ شد؛ اين گزارش محتوي جزء به جزء مواردي بود كه در برنامه‌هاي خود قول داده و به انجام رسانده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ نماينده مجلس ششم كه در برنامه‌اي با عنوان « نقد عملكرد مجلس ششم و هفتم» كه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود،‌ به همراه اسدالله بادامچيان حضور يافته بود، اظهار كرد: مي‌توانم بگويم ‌٩٠ درصد قول‌ها‌ و برنامه‌هايي كه مجلس ششم وعده آن را داده بود انجام شد؛ زيرا نگاه ما به مجلس و انتخابات آن برنامه‌اي است.

وي افزود: مجلس براي نظارت بر عملكرد دستگاه‌هاي حكومتي و به ويژه قوه مجريه اختياراتي دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به استيضاح، راي دادن و سوال از وزرا و تحقيق و تفحص اشاره كرد. در مجلس ششم ‌٥٤ مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از دستگاه‌هاي داشتيم كه ‌٢٤ مورد آن انجام شد؛ به طور مثال مي‌توان به تحقيق و تفحص از صدا و سيما، قوه قضائيه و اتفاقات واقعه ‌١٨ تير اشاره كرد؛ بنابراين مجلس ششم نسبت به مجالس ديگر از اين جهت پركارترين بوده است.

اين فعال سياسي در ادامه به آمارهايي در مورد نظارت بر عملكرد دولت اشاره كرد و گفت: مجلس ششم ‌١٢٠٠ سوال از وزيران و چهار مورد استيضاح وزرا را داشته است كه در بقيه مجالس به اين اندازه نبوده است، به نظر من مجلس علي‌رغم هم‌سويي‌هايش با قوه مجريه وقت، وظيفه نظارتي خود را انجام داده است.

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره سياسي‌بودن عملكرد مجلس ششم توضيح داد: به هيچ وجه اين طور نيست. مطابق آمارها در مجلس ششم ‌٤٣٣ جلسه علني داشتيم و حدود ‌٨٥٠ لايحه و طرح وارد مجلس شد كه نزديك به ‌٣٩٦ مورد آن به قانون تبديل شد، ‌٢٦ مورد به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت، ‌٥٦ مورد رد شد، ‌١٦ مورد مسكوت ماند و ‌٤١ مورد در شور اول قرار داشت.

مزروعي در ادامه تصريح كرد: ‌٢٩٩ طرح مربوط به موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي بود، ‌١٧٩ طرح محتواي اقتصادي داشت، ‌١٥٧ مورد اجتماعي، ‌٥٢ مورد قضايي، ‌٢٥ مورد فرهنگي و تنها ‌٢٠ عنوان لايحه و طرح سياسي در مجلس ششم مطرح شد.

اين نماينده مجلس ششم در ادامه علت بازتاب داشتن سياسي اين مجلس را نطق‌ها و سخنراني‌هاي مربوط به مسائل سياسي و شهروندي دانست و گفت: متاسفانه جامعه‌ي ما بيشتر به دنبال مسائل جنجالي است تا محتوايي.

وي افزود: يكي ديگر از دلايل بازتاب سياسي مجلس ششم عنوان شدن لوايح سياسي است كه مورد قبول واقع نشده كه به طور مثال بايد به طرح جرم سیاسی بر پایه اصل ‌١٦٨ قانون اساسي اشاره كرد.

وي در ادامه توضيح داد: اصل ‌١٦٨ قانون اساسي مربوط به جرايم سياسي است كه بعد از گذشت سال‌ها از تصويب قانون اساسي اجرا نشده است. در سال ‌١٣٦٠ كه قانون احزاب در مجلس اول تصويب شد، قوه قضائيه را موظف كردند ظرف شش ماه لايحه جرم سياسي را به مجلس دهد اما تا به حال كسي به اين وظيفه عمل نكرده است. اين طرح در مجلس تصويب شد و به شوراي نگهبان رفت و به دنبال آن يكي از خطبا در سخنراني در نماز جمعه گفت ما در اسلام جرم سياسي نداريم. اين طرح در نهايت به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و در آن‌جا باقي ماند؛ در حالي كه قانون جرم سياسي از قانون‌هاي كليدي براي اداره كشور است؛ چرا كه اگر فعالان سياسي امنيت كافي نداشته باشند و به هر عنواني بتوان آن‌ها را به دادگاه و محاکمه و زندان كشيد، فعاليتشان دچار مشكل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، اين نماينده مجلس ششم در ادامه به برخي عناوين اقدامات اقتصادي اين مجلس اشاره كرد و گفت: از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به طرح اصلاح ماده 60 قانون برنامه سوم توسعه برای وام دهی به به بخش خصوصی از «حساب ذخیره ارزی» و اصلاح مواد 15 و16 همین قانون به منظور رفع موانع و مشکلات خصوصی سازی و تسریع در این امر ، اصلاح قانون مالیات های مستقیم ، طرح وتصویب قانون جلب و حمایت سرمایه گذاری خارجی ، قانون تجمیع عوارض ،قانون برگزاري مناقصات دولتي و رقابتي كردن آن‌ها، قانون نظام صنفی ، قانون مبارزه با پول‌شويي، قانون نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي و قانون برنامه چهارم توسعه اشاره كرد.

اين فعال سياسي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره تاثير و بازخورد لوايحي كه در مجلس ششم به تصويب رسيده است، گفت: در رابطه با صحبت‌هاي آقاي بادامچيان در مورد تفاوت تفكر اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان بايد بگويم ما به عنوان اصلاح‌طلب قرائت‌مان از اسلام، قانون اساسي و امام با شما فرق دارد.

وي افزود: امام (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامي بعد از پيروزي انقلاب توانايي انجام هر كاري را داشت اما براي نظام جمهوري اسلامي به راي مردم رجوع كرد. امام براي اولين بار در تاريخ استبدادي ايران، از راي مردم استفاده كرد. هم‌چنين مي‌توان به اصل اول قانون اساسي در رابطه با حكومت جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و به اين نتيجه رسيد كه نظام جمهوري اسلامي مشروعيت خود را از مردم گرفته است و در مورد قانون اساسي نيز امام (ره) خبرگان را با انتخاب و راي مردم براي نوشتن قانون اساسي مامور كرد و در نهايت نيز قانون اساسي‌اي كه توسط خبرگان انتخاب شده مردم نوشته شده بود، باز به راي مردم گذاشته شد.

وي همچنين در پاسخ به بخشي ديگر از سخنان بادامچيان مبني بر اين‌كه تفكر اصلاح‌طلبان با حضرت امام و قانون اساسي فاصله دارد، با طرح اين پرسش كه تشخيص اين مساله با كيست؟ ادامه داد: اگر معتقديم مردم آگاهند و مي‌توانند در تظارب آرا تشخيص دهند انتخاب را به خودشان واگذار كنيم. اشكال اين است كه قدرت تشخيص را از مردم بگيريم.

اين فعال سياسي هم‌چنين با بيان اين كه به ديگران اتهام بزنيم و انتظار داشته باشيم از خود دفاع بكنند،‌درست نيست، گفت: خاتمي در دوم خرداد ‌٧٦، برنامه ‌١٢ ماده‌اي داد كه در بخشي از آن به مسائل اقتصادي پرداخته شده بود. بعد از انتخاب خاتمي يكي از اولين اقدامات دولت او، ارائه طرح ساماندهي اقتصادي كشور بود كه به طور مشخص در شهريور ‌٧٧ چاپ و توزيع شد؛ بنابراين دولت خاتمي جهت‌گيري فكري و اقتصادي خود را به طور كامل توضيح داده بود.

وي ادامه داد: دولت خاتمي در سال ‌٧٨ برنامه سوم توسعه را تهيه و در انتخابات رياست‌جمهوري سال ‌٨٠، برنامه‌اي به نام گام دوم را نيز ارائه كرد. در سال ‌٨٢ نيز برنامه‌ي چهارم توسعه ارائه شد؛ بنابراين دولت خاتمي دو برنامه انتخاباتي و سه برنامه اجرايي داد و از اتهام شما مبني بر اين‌كه برنامه نداشته، مبراست.

اين نماينده مجلس ششم در ادامه درباره وضعيت صادرات و واردات در دولت خاتمي نيز گفت: در سال ‌٧٦ واردات كشور ‌١٤ ميليارد دلار بود؛ چرا كه به دليل برنامه‌هاي دولت هاشمي در سال ‌٧٢ و استقراض خارجي زياد در آن دوره با بحران بدهی ها مواجه بوديم. وقتي خاتمي دولت را در دست گرفت ذخاير ارزي كشور سه ميليارد دلار و ميزان بدهي‌ها ‌٣٤ ميليارد دلار بود، هم‌چنين با كاهش قيمت نفت در سال ‌٧٧ كه به پايين‌ترين سطح در ‌٣٠ سال گذشته رسید، مواجه بوديم. در درآمد ارزي ما در این سال ‌٩ / ‌٩ ميليارد دلار بود و خاتمي در اين شرايط توانست كشور را اداره كند؛ طبيعي است كه با چنين درآمدي نمي‌توان انتظار واردات بيشتري را داشت.

وي اظهار داشت: از سويي با افزايش قيمت نفت و پرداخت بدهي‌ها در سال ‌٧٩، شاهد بالا رفتن درآمد تا ‌٢٤ ميليارد دلار بوديم و در سال ‌٨٣ يعني آخرين سال دولت خاتمي، درآمد ارزي كشور به ‌٣٦ ميليارد دلار و واردات به ‌٣٨ ميليارد دلار رسيد.

مزروعي افزود: در رابطه با ميزان واردات در زمان خاتمي بايد گفت در اقتصاد رقم‌ها به طور خاص معنا‌دار نيستند؛ بلكه بايد به تراز بازرگاني كشور و ميزان داد و ستد با اقتصاد جهاني توجه شود؛ به طور مثال ژاپن كشوري است كه تمام اقتصادش از طريق واردات اداره مي‌شود، بدين ترتيب كه مواد خام واردشده به كالا تبديل و با ارزش افزوده صادر مي‌شود؛ بنابراين مازاد تجاريش در سال به ‌١٣٠ ميليارد دلار مي‌رسد.

او همچنين بيان كرد: در دوره خاتمي ‌٤٣ درصد مبلغ واردات صرف كالاهاي سرمايه‌اي، ‌٤٣ درصد صرف كالاهاي واسطه‌اي و ‌١٤ درصد صرف كالاهاي مصرفي مي‌شد كه در مقابل در سال ‌٨٤، ‌٥ / ‌٢٢ دهم درصد صرف كالاهاي سرمايه‌اي، ‌٥ / ‌٥٩ دهم درصد صرف كالاهاي واسطه‌اي و ‌١٨ درصد كالاهاي مصرفي شد كه نتيجه مثبتي نخواهد داشت. در سال 85 نیز 3/19 رقم واردات به کالاهای سرمایه ای ، 5/61 در صد به کالاهای واسطه ای و 2/19 درصد به کالاهای مصرفی تعلق داشته است .

وي ادامه داد: هم‌چنين براي اولين بار تراز بازرگاني ما در بخش كشاورزي بشدت منفي شد و ميزان واردات كالاهاي كشاورزي بر صادرات آن افزايش يافت.

او همچنين به مقايسه نرخ تورم در دولت خاتمي با شرايط فعلي پرداخت و افزود: نرخ تورم در آغاز دولت خاتمي از ‌٦ / ‌١٧ دهم درصد در سال ‌٧٦ ، به ‌١ / ‌١٢ دهم درصد در سال ‌٨٤ كاهش يافت.

مزروعي با ارائه آمارهايي اظهار عقيده كرد: چرخ اقتصاد ايران در دوره خاتمي و مجلس ششم بر روي ريل بود، هر چند سرعت آن كند بود، ولي جهت آن درست بود؛ اما الان از ريل خارج شده است.

او همچنين در پاسخ به بخش ديگر سخنان بادامچيان درباره عكس منتشر شده توسط خبرنگار روزنامه "شرق" از ميردامادي در زمان تحصن جمعي از نمايندگان مجلس ششم سر سفره‌ي غذا و اخراج اين خبرنگار گفت: اخراج خبرنگار شرق به هيچ وجه صحت ندارد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره تفاوت معنايي مشروعيت و مقبوليت افزود: از نظر من مشروعيت در علم سياست با شرع يكي نيست. بعضي منظور از مشروعيت را شرعي بودن مي‌دانند؛ در حالي كه مشروعيت سياسي حكومت با راي مردم به دست مي‌آيد. برخي از اين الفاظ استفاده مي‌كنند تا به سوال اصلي جواب ندهند.

وي در ادامه با اشاره به بخش‌هايي از نهج‌البلاغه افزود: علي (ع) در رابطه با حكومت هيچ‌گاه به غدير استناد نكرد، بلكه هميشه دليل پذيرش حكومت را خواسته مردم دانست. حكومت امري بشري و تجربي است و از ابتداي تاريخ همه جوامع حكومت داشته‌اند. حكومت شامل حال تمام جوامع بوده و قواعدي داشته كه اسلام خود را با اين قواعد همراه كرده است، هم‌چنين حق حكومت كردن را به افراد خاصي داده كه از طريق راي مردم انتخاب مي‌شوند. امام (ره ) نيز در صيفحه‌ي نور ميزان را راي ملت مي‌داند.

به گزارش ايسنا، در اين جلسه يكي از حضار براي پرسش شفاهي به پشت تريبون رفت و خطاب به مزروعي گفت: به اصلاح‌طلبان بگوييد رابطه بهتري با جمع دانشجويي داشته باشند.

مزروعي در پاسخ افزود: هر گونه دعوت انجمن اسلامي و جامعه اسلامي را پذيرا هستيم.

به گزارش ايسنا، يكي ديگر از دانشجويان حاضر در جلسه خطاب به مزوعي گفت: اين صحبت شما كه تنها به دعوت انجمن و جامعه اسلامي پاسخ مي‌دهيد درست نيست. هشت سال دوره‌ي اصلاحات براي اين گونه صحبت‌ها به هرز رفت.

او همچنين در رابطه با نتيجه هشت ساله دوره اصلاحات خاتمي پرسشي‌هايي از مزروعي داشت كه طولاني شدن صحبت‌هاي او نيز با اعتراضات حاضران مواجه شد.

در ادامه اين جلسه مزروعي با اشاره به اين كه تجربه امروز نشان داد از دموكراسي غربي و اسلامي فاصله داريم، چرا كه يكي از اصلي‌ترين اصول دموكراسي رعايت حق ديگران است، در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان درباره اصرار مجلس ششم بر پيوشتن ايران به كنوانسيون منع اشكال تبعيض از زنان گفت: در رابطه با رابطه كنوانسيون بايد بگويم كه اطلاعات دوستانتان اشتباه است، اين طرح بسيار به نفع جمهوري اسلامي بود و از طريق آن حق تحفظ براي خود قائل مي‌شديم.

وي هم‌چنين درباره موضوع انرژي هسته‌يي توضيح داد: در اين مورد مجلس ششم و هفتم كاره‌اي نبودند و تنها اظهار نظر مي‌كردند.

مزروعي با اشاره به اين كه اختلاف نظرها در مسير دسترسي به انرژي هسته‌يي است، افزود: در واقع نوع سياست خارجي در اين زمينه تفاوت مي‌كند.

اين نماينده سابق مجلس درباره قانون انتخابات نيز گفت: مصوبه مجلس براي شوراي نگهبان اين بوده كه چهار مرجع در اين زمينه بايد نظر دهند.

وي در رابطه با بسيج دانشجويي نيز ابراز عقيده كرد:‌ در مورد بسيج دانشجويي برخي دوستان ما نظرشان اين است كه بسيج وابسته به نهادي نظامي است، با توجه به اين كه تفكر ما برآمده از تفكر امام (ره) است، عقيده داريم نيروهاي نظامي نبايد درگير سياست شوند؛ چرا كه در اين صورت دچار اختلاف مي‌شوند و اتحاد و انسجامي كه لازمه‌ي نيروهاي نظامي است، از بين مي‌رود.

به گزارش ايسنا، در اين لحظه يكي از دانشجويان حاضر پشت تريبون رفت و گفت: با اين كه عضو بسيج نيستم اما به بسيجي بودن خود افتخار مي‌كنم. بايد بگويم كه حكم تشكيل بسيج دانشجو و طلبه در آذر ماه ‌٦٧ از طرف امام داده شده است و در واقع بعد از پايان جنگ بوده، بنابراين فعاليت‌هاي نظامي بسیج دانشجویی هيچ مفهومي ندارد.

او در ادامه به ديدار مقام معظم رهبري در ‌٣٠ شهريور ‌٨٦ با دانشجويان اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه بسيج يك نهاد نظامي نيست و نبايد به صحبت‌هاي كساني كه فعاليت‌هاي نظامي را درك نكرده‌اند اعتنا كرد. من متاسفم كه مطابق فرمايش ايشان عمل نكردم و عكس‌العمل نشان دادم. بهتر است محتوايي بررسي كنيم.

اين دانشجو به برخي از فعاليت‌هاي بسيج دانشجويي اشاره كرد و افزود: بايد پرسيد كدام يك از فعاليت‌هاي بسيج دانشجويي به لحاظ محتوايي نظامي بوده است؟.

به گزارش ايسنا، مزروعي در پايان صحبت‌هاي اين دانشجو و در اشاره به آنها اظهار كرد: حكومت اين طور نيست كه تصور شود هر كسي هر كاري مي‌تواند انجام دهد. مطابق قانون كساني كه نظامي هستند حق فعاليت سياسي ندارند چرا كه فعاليت سياسي بدون گرايش سياسي امكان‌پذير نيست. قانون نيروهاي مسلح، مصوب مجلس بر اين قضيه تاكيد دارد.

اين نماينده مجلس ششم به سخنراني سردار ذوالقدر دردوران مجلس ششم اشاره كرد و گفت: در مقطعي آقاي ذوالقدر را به عنوان يك فرد نظامي مورد سوال قرار دادم كه چرا سخنراني سياسي انجام داده است. او در دادگاه از من شکایت کرد و بعد در دادگاه مطبوعات نيز حرف‌هاي من تاييد شد. بعدها او به سمت قائم مقام وزير كشور در آمد و از لباس نظامي بيرون آمد كه در اين صورت ديگر فعاليت‌هاي سياسي او دچار مشكل نبود.

مزوعي در پايان با اشاره به قانون جاری درجمهوري اسلامي ايران و وصيت‌نامه حضرت امام گفت:‌ نظامي بودن افتخار است؛ اما الزاماتي دارد. ما معتقديم نهادهايي كه در دانشگاه در اين زمينه شبهه ندارند، بهتر مي‌توانند فعاليت سیاسی كنند.

بادامچيان: دولت اصلاحات استراتژي اقتصادي نداشت / با تفكر مقاومت و نه سازش، در پرونده انرژي هسته‌يي پيروز شديم .

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسدالله بادامچيان، قائم مقام دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين‌كه يكي از مهم‌ترين ابعاد مجلس بعد نظارتي آن است،‌ با توجه به حضور تعداد زيادي از هم‌فكران شما در مجلس هفتم، اين مجلس چه عملكردي داشته است؟‌ گفت: بررسي مجالس تنها در يك بعد نظارت خلاصه نمي‌شود و هر مجلس بر اساس تفكرات نمايندگان و استراتژي و مواضع آن مورد قضاوت قرار مي‌گيرد.

وي افزود: بايد ببينيم كه مجلس هفتم داراي چه تفكرات، استراتژي و مواضعي بوده است و اگر خواستيم مقايسه كنيم با شش مجلس قبلي، بايد ديد كه بر اساس تفكر و استراتژي در آن‌ مجلس‌ها، آن‌ها چه كردند.

بادامچيان با بيان اين‌كه در هفت مجلس، دو مجلس در اختيار اكثريت تفكري بوده كه امروز خود را اصلاح‌طلب مي‌دانند،‌ گفت: اين مجالس يكي مجلس سوم و ديگري مجلس ششم بوده‌اند.

قائم مقام دبير كل حزب موتلفه‌ي اسلامي تصريح كرد: بايد نگاه كرد كه اين دو مجلس بر اساس آن تفكراتشان،‌ آيا كارهايشان را خوب انجام داده‌اند و توانسته‌اند براساس قانون اساسي كه مشروعيتش را از ولي‌فقيه عادل و مقبوليتش را از مردم مي‌گيرد عمل كرده است و آيا توانسته مجلسي شايسته نظام باشد و خواسته مردم را برآورده كند.

بادامچيان با بيان اينكه سياه و سفيد كردن چندان چيزي به دست نمي‌دهد، افزود: هر مجلس نقاط ضعف و قوتي دارد به جاي اينكه بخواهيم به مسايل جناحي برسيم بايد بحث علمي كنيم.

قائم مقام دبير كل حزب موتلفه اسلامي افزود: اينكه مجلس هفتم در بعد نظارت موفق بوده يا نه به نظر من اين مجلس چه در دوره خاتمي كه از نظر مواضع با آن اختلاف داشت و چه در دوره دولت اصولگراي احمدي نژاد با متانت، دقت و بررسي دقيق هم نظارتش را صورت داده و هم جلوي تنش و اختلاف را گرفته است و قوي و خوب عمل كرده است.

وي در پاسخ به اين پرسش مجري كه گفته مي‌شود مجلس با دولت نهم كنار آمده است، گفت: مجلس همه لوايح دولت را تاييد نكرده و تعدادي از وزراي پيشنهادي دولت نهم از سوي مجلس هفتم رد شده است. هركسي بخواهد مي‌تواند به راحتي بررسي كند كه مجلس در كنار دولت خيلي قوي كار كرده، اما تنش ايجاد نكرده است.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه شما مجلس ششم را به دليل اينكه معتقد بوديد بيشتر كار سياسي مي‌كرده مورد انتقاد قرار مي‌داديد، مجلس هفتم چه كاري در زمينه اقتصادي كرده است؟ پاسخ داد: ما هيچ وقت نگفتيم چرا مجلس سياسي است. مجلس شوراي اسلامي اساسا سياسي است، اما دوستان معتقد بودند كه اول بايد توسعه سياسي صورت دهيم و سپس توسعه اقتصادي.

بادامچيان با بيان اين‌كه در زمينه اقتصادي همه ما مي‌دانيم كه دولت اصلاحات هيچ گونه استراتژي اقتصادي نداشت، گفت: آقاي خاتمي در يك مصاحبه تلويزيوني گفت كه دولت تئوري اقتصادي ندارد.

وي تصريح كرد: وقتي دولتي مي‌گويد كه توسعه سياسي مقدم بر اقتصاد است اين بيشتر يك بازي سياسي براي سرگرم كردن مردم است.

بادامچيان افزود: اصلاحاتي‌ها براي مسايل اقتصادي طرحي ندارند و اگر دارند چارچوبش را ارايه دهند تا بررسي شود كه آيا عملي است يا نه.

بادامچيان در رابطه با اظهارات مزروعي در رابطه با تعداد جلسات، لوايح و مصوبات مجلس ششم گفت: همه مجالس حدود 400 جلسه دارند و تعداد لايحه‌ها و طرح‌ها هم در همه مجالس در همين حدود است. اما در همه طرح‌ها بايد دو چيز بررسي شود و آن اينكه اين طرح‌ها و لوايح با چه تفكرات و اهدافي دنبال شده‌اند و چه نتايجي براي نظام و ملت داشته‌اند.

وي ابراز عقيده كرد: وقتي تفكر اصلاح‌طلبان تفكر ديني نيست هر لايحه‌اي كه بياورند با چارچوب قانون اساسي در تضاد است. اين تفكرات وقتي دچار اين مشكلات مي شوند مشخص است كه اجرايي نيز نخواهند شد؛ چرا كه از ابتدا علاوه بر اينكه با شوراي نگهبان در تقابل است از سويي ديگر توده مردم هم نسبت به آن اقبال نشان نمي‌دهند.

به عقيده بادامچيان در مجلس ششم هيچ كاري براي تورم، بيكاري و مسايل اقتصادي صورت نگرفت و نارضايتي عمومي وجود داشت .

به گزارش ايسنا قائم مقام دبير كل حزب موتلفه اسلامي تصرح كرد: در سال 76 واردات كشور 14 ميليارد دلار بود و اين در حالي بود كه در سال 83 واردات ما به گواهي آمار اصلاحات 38 ميليارد دلار شده بود و در اين شرايط اگر قيمت نفت بالا نرفته بود يك فاجعه اقتصادي رخ داده بود.

بادامچيان با بيان اينكه دولت فعلي مجبور است 40 ميليارد دلار واردات داشته باشد، گفت: دولت به زحمت توانسته است اين روند را مهار كند و اين در حالي است كه دولت نهم صادرات را نيز به مرز 10 ميليارد دلار افزايش داده است.

وي افزود: وقتي تفكر، تفكري است كه با اصل نظام اختلاف دارد و به جاي اينكه مورد پسند امام(ره) باشد مورد پسند غرب است، اين تفكر قابل دفاع نيست.

وي يادآور شد: چرا رايس مي گويد سياست ما در خاورميانه حمايت از اصلاح‌طلبان است و چرا 17 موسسه انگليسي از دولت بريتانيا درخواست مي‌كنند كه آمريكا به ايران حمله نكند و از اصلاح طلبان حمايت مي‌كند.

بادامچيان افزود: امروز در برخي روزنامه‌ها مي‌بينيم كه يك سناتور مخالف ايران مي‌گويد بايد از اصلاح‌طلبان حمايت كنيم.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي با بيان اين مطلب كه من مي‌گويم نتيجه كار مجلس هفتم افزايش صادرات و مهار كردن واردات بي‌رويه بوده است، گفت: نتيجه مجلس ششم تا حد كمي افزايش صادرات و مقدار زيادي افزايش واردات بوده است.

بادامچيان با بيان اين‌كه آقاي احمدي نژاد چندين هزار طرح ناتمام را كه در دولت قبل مانده بود به پايان رساند، تصريح كرد: انجام اين طرح‌ها با تزريق نقدينگي صورت گرفت كه يا بايد رها مي‌شد و بازهم هزينه داده مي‌شد يا اجرا مي‌شد و يك مقدار تورم هم به وجود مي‌آمد.

بادامچيان افزود: يكي از اشتباهات اين است كه مي‌گوييم آقاي فلاني يا حزب فلاني؛ در حالي كه افراد تا حدي نقش دارند و موضوع مهم، تفكر است.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي يادآور شد: در موضوع انرِژي هسته يك تفكر عقلايي و محكم وجود داشت كه ايستادن در مقابل تهديدات و در عين حال خارج نشدن از ان.پي.تي بود و يك تفكرهم اين است كه سازش كنيم و به رهبري نيز نامه مي‌زنند كه شما جام زهر را قبل از اينكه به شما بنوشانند بنوش.

بادامچيان افزود: اين ملت در مقابل همه فشارها ايستادگي مي‌كند و موضع اين است كه اين ملت مي‌ميرد و ذلت نمي‌پذيرد و يك تفكر هم تفكر برخي افراد است كه مي‌گويد ما از تكرار جنگ مي‌ترسيم و ترسو هستيم.

بادامچيان افزود: اين تفكر ترسو وقتي به مجلس برود اگر گفته شود كه تعليق كن، تعليق مي‌كند اگر گفته شود كه دانشمندانت را بفرست، مي‌فرستد و اگر گفته شود كه اسراييل را به رسميت بشناس، مي‌شناسد.

وي در عين حال تاكيد كرد: بحث من ايجاست كه از شخصيت‌ها و جناح‌ها بيرون بياييد. احزاب وگروه‌ها بايد هميشه باشند و هيچ كس هم در دوره هسته‌يي نگفت كه كسي حرفي نزند.

بادامچيان با بيان اينكه تفكر امام (ره)، انقلاب و جنگ را پيروز كرد گفت: تفكر سازش و نرمش ما را در انرژي هسته‌يي پيروز نكرد؛ بلكه تفكر مقاومت ما را در اين زمينه پيروز كرد.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به اين گفته رجبعلي مزروعي كه شما ما را متهم مي‌كنيد كه آمريكايي هستيم ، گفت: من كي به شما گفتم كه آمريكايي هستيد. بحث من بحث تفكر است. شما اصلاح‌طلبان در طول اين همه سال كه اين همه حرف از سوي آمريكا زده شد هيچ حرفي نزنيد. خب اگر مخالف هستيد بياييد و بگوييد كه آنها غلط كرده‌اند و اين طور نيست.

وي با بيان اينكه به ما مي‌گويند اقتداگرا، ‌محافظه كار و ضد اصلاحات گفت: من در سال 29 و قبل از به دنيا آمدن آقاي مزروعي مبارزه مي‌كردم و حالا اين‌ها به من مي‌گويند محافظه‌كار. نظام مقتدر جدا از قدرت طلبي است.

وي در پاسخ به اظهارات مزروعي مبني بر اينكه مشروعيت با راي مردم است گفت‌: اگر مشروعيت از مردم بود تنفيذ ولي فقيه احتياجي نبود. همچنين در بحث انتخابات رياست جمهوري اگر راي مردم كافي بود و نيازي به مشروعيت پيدا كردن نبود چرا ولي فقيه بايد تنفيذ كند.

وي يادآور شد: حضرت علي مشروعيتش را از پيغمبر و مقبوليتش را از مردم گرفت.

به گفته بادامچيان در تفكر امام (ره) نيز مشخص است همين موضوع، نقطه اختلاف ما با اصلاح‌طلبان است. و كار را به اينجا مي‌كشاند كه دبيركل حزب مشاركت رسما در نامه‌اش به ما نوشته كه ما معتقديم نهاد دين بايد از نهاد سياست جدا شود.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه در كشورمان چه كسي جلوي ازادي بحث را گرفته است، گفت: يكي موافق است و يكي مخالف و هر كدام مي‌توانند عقايد خودشان را داشته باشند.

به گزارش ايسنا بادامچيان در رابطه با برگزاري رفراندوم پس از پيروزي انقلاب اسلامي از سوي امام (ره) گفت: امام مي‌خواست با برگزاري انتخابات مقبوليت را بگيرد . همچنين در رابطه با بني‌صدر مي‌بينيم كه امام حكم رياست‌جمهوري وي را تنفيذ كرد.

وي يادآور شد: اظهارات آقاي خاتمي در صدا و سيما و نشريات وجود دارد كه وقتي از ايشان پرسيده چه تئوري اقتصادي داريد، گفت: ندارم.

بادامچيان با بيان اين‌كه سه برابر شدن واردات در دوره اصلاحات فاجعه است، افزود: من با وجود اين‌كه دكتراي روابط بين‌الملل دارم، اما بيگانه از اقتصاد نيستم، اطلاعات حوزوي نيز دارم و اگر بنا باشد صحبت اقتصادي كنيم من مي‌گويم كه مشكلات اقتصادي از كجاست و چرا وضعيت اين چنين است.

بادامچيان با بيان اينكه ما هم‌اكنون مشكلات اقتصادي، تورم و بيكاري داريم، گفت: بايد اين مشكلات را با يك مجلس قوي و يك دولت مسلط و شجاع و تاثيرناپذير از بيگانگان حل كنيم.

وي تصريح كرد: بايد ببينيم كه مجلس هفتم كدام تفكر، استراتژي و مواضع را داشته است و بررسي كنيم كه كدام تفكر و استراتژي مقبوليت و كارآمدي را همزمان داشته است.

قائم مقام دبير كل حزب موتلفه اسلامي افزود: اين مجلس حداقل مجلسي بود كه درگيري، نزاع و تحصن نداشت و اين در حالي است كه در مجلس گذشته ديديم آقاي كروبي به يكي از نمايندگان گفت،‌ سخن تو از راديو اسرائيل بدتر است. همچنين در دوره مجلس ششم با يكي از خبرنگاران به دليل چاپ عكسي از يكي از تحصن‌كنندگان برخورد شد.

به گزارش ايسنا، وقتي كه مزروعي از ميزان واردات و نوع واردات در دولت‌هاي خاتمي و احمدي‌نژاد صحبت كرد، بادامچيان گفت: خراب‌كاري‌هاي دولت اصلاحات را اين بنده خدا رفع و رجوع مي‌كند.

وي با اشاره به ديدار اصولگرايان با آيت‌الله مهدوي كني گفت: ما در اين ديدار موضوع پيوستن دكتر قاليباف به اصولگرايان و اتحاد اصولگرايان را مورد بحث قرار داديم كه ايشان نيز ما را به همراهي و همگرايي دعوت كردند و ما هم لبيك گفتيم.

وي افزود: در آن جلسه به غير از دو نفر بقيه اعضاي جبهه متحد حضور داشتند. اين در حالي است كه در يكي از روزنامه‌ها مطالبي غير از اين بيان شده بود.

وي تاكيد كرد: در اين جلسه نماينده‌ي رايحه خوش خدمت هم حضور داشت.

وي افزود: تهمتي كه دوستان به كساني كه در انقلاب حضور داشته‌اند مي‌زنند اين است كه اينها مردم‌سالاري را قبول ندارند اين در حالي است كه چه كسي در اين مملكت گفته كه مردم حق ندارند.

وي تاكيد كرد: اسلام بالاترين مردم سالاري و بالاترين توجه به مردم را دارد. اما هم‌اكنون برخي به دموكراسي غربي توجه مي‌كنند كه در مقابل دموكراسي انقلابي يك قطره در مقابل اقيانوس است.

وي تاكيد كرد: نظر همه غير از نظر آن‌هايي كه مخالف انسانيت و ضد خدا هستند براي من قابل احترام است.

وي افزود: آقاي بازرگان از جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت وارد مبارزات شد و اعتقادي به انقلاب نداشت و سياستش،‌ سياست گام به گام بود.

وي در پاسخ به اظهارات يكي از دانشجويان مبني بر اينكه موتلفه جزئي از بورژوازي ملي است، گفت: اين اصطلاحات مربوط به مباني ماركسيسم است. موتلفه نه به دنبال اقتصاد بازرگاني و نه به دنبال هيچ اقتصادي بوده است. و هيچ كس يك مورد تخلف مالي از موتلفه سراغ ندارد و آقاي عسكراولادي از مال دنيا يك خانه در جنوب شهر تهران دارد كه نصف آن متعلق به همسر مرحومش است.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
روایتی دیگر از این مناظره به نقل از خبرگزاری فارس (البته بدون هرگونه ویرایش!)

در مناظره با مزروعي مطرح شد:

بادامچيان: مجلس هفتم در بعد نظارتي بسيار مقتدر عمل كرد

خبرگزاري فارس:قائم مقام حزب موتلفه اسلامي گفت: با اينكه نمايندگان مجلس هفتم با سياست‌هاي دولت همسو بودند بدليل حفظ وظيفه نظارتي خود كاملا مقتدر عمل كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، عصر ديروز اسدالله بادامچيان و رجبعلي مزروعي در دانشگاه علم و صنعت ايران در مناظره‌اي با عنوان دستاوردهاي مجلس ششم و هفتم شركت كردند.
مزروعي با بيان اين مطلب كه دوستان ما در انتخابات مجلس ششم تفكرشان اين بود كه بايد با برنامه وارد انتخابات شوند،‌گفت: در آن زمان جبهه مشاركت برنامه‌اي را انتشار داد و بصورت جزوه در اختيار عموم قرار داد.
نماينده سابق مجلس ششم تصريح كرد: در انتهاي مجلس ششم گزارشي بنام وفاي به عهد توسط نمايندگان مجلس چاپ شد و در اين گزارش مواردي كه در برنامه ابتدايي به ملت وعده داده شده بود و مواردي كه اجرايي شده بود مقايسه شد.
وي گفت: بر اساس اين گزارش ما مي‌توانيم بگوئيم 90 درصد قول‌هايي كه به مردم داده بوديم را عملي كرديم.
مزروعي افزود: مجلس براي نظارت بر دستگاه‌هاي حكومتي بويژه قوه مجريه اختياراتي دارد و مجلس ششم در مقايسه با مجالس ديگر طبق آمار خوب عمل كرده است.
اين نماينده سابق مجلس ششم اظهار داشت:‌ در مجلس ششم 54 مورد تقاضا تحقيق و تفحص ارائه شد كه 24 مورد صورت گرفت و 16 مورد گزارش آن در مجلس قرائت شد و بعنوان مثال مي‌توان گزارش تحقيق و تفحص از صدا و سيما و قوه قضائيه را نام برد.
مزروعي در خصوص نظارت بر عملكرد وزراء گفت: از وزراء 1200 سوال پرسيده شد و در مجلس ششم 4 مورد استيضاح وزراء را داشتيم در حالي كه در مجلس هفتم شاهد فقط دو مورد استيضاح مي‌باشيم.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت تاكيد كرد: نمايندگان مجلس ششم علي‌رغم همسو بودن با سياست‌هاي دولت وقت وليكن در همه حال نگاه نظارتي خود را به قوه مجريه حفظ كردند.
در ادامه اين مناظره اسدالله بادامچيان با بيان اين مطلب كه در هفت مجلس گذشته تنها دو مجلس اكثريت در اختيار تفكري بوده كه خود را اصلاح طلب مي‌داند، گفت: دوره سوم و ششم مجلس شوراي اسلامي در اختيار تفكر اصلاحات بوده است حال بايد ديد بر اساس تفكراتشان كارهايشان را خوب انجام داده‌اند يا خير و آيا مشكلات مردم را حل كرده‌اند و از اهرم‌هاي قانوني تحت اختيارشان توانسته‌اند استفاده لازم را ببرند.
وي تاكيد كرد: در دانشگاه‌ها بايد بحث علمي كرد و آيا در اين دو مجلس، اصلاح طلبان در بعد برنامه‌ريزي و تعيين وزراي مطلوب و نظارت موفق بوده‌اند يا خير.
بادامچيان با تاكيد بر اينكه مجلس هفتم توانسته است در بعد نظارت بر دولت اثر بگذارد، گفت:‌ مجلس هفتم در هر دو دولت خاتمي و احمدي نژاد توانسته نظارت مطلوب را انجام دهد و جلوي تنش و اختلاف را بگيرد چه در دولت خاتمي كه مخالف تفكراتشان بود و چه در دولت احمدي نژاد كه همسو با تفكراتش مي باشد.
قائم مقام حزب موتلفه اسلامي با اشاره به عدم راي اعتماد مجلس هفتم به چند نفر از وزراي پيشنهادي رئيس جمهور گفت: با اينكه نمايندگان مجلس هفتم با سياست‌هاي دولت همسو بودند بدليل حفظ وظيفه نظارتي خود كاملا مقتدر عمل كرده‌اند.
در ادامه اين مناظره مزروعي گفت: ‌درمجلس ششم ما 433 جلسه علني داشته‌ايم و در اين 433 جلسه نزديك به 800 طرح و لايحه را رسيدگي كرده‌ايم.
وي ادامه داد: تعداد كل طرح‌ها و لوايح ارائه شده به مجلس ششم 850 طرح و لايحه بوده كه مجلس در آن ورود پيدا كرده است و در مجلس ششم نزديك به 396 طرح و لايحه تبديل به قانون شده است و 36 مورد به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع شده و 56 مورد آن نيز رد و 16 مورد مسكوت مانده است و 41 مورد در شور اول بود كه عمر مجلس تمام شد.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با بيان اين مطلب كه 20 عنوان لايحه سياسي در مجلس ششم مطرح شده است،‌گفت: به لحاظ محتوايي مجلس ششم در برهه خاصي تشكيل شده بود و در آن بيشتر نطق‌هاي سياسي ايراد مي‌شد و در جامعه ما همواره مسائل جنجالي بيشتر از مسائل محتوايي انعكاس پيدا مي‌كند.
وي تصريح كرد: بيشتر اين 20 عنوان لايحه سياسي نيز مورد قبول واقع نشد و بعنوان مثال اصل 168 قانون اساسي بعد از گذشت 26 سال هنوز قانون ندارد و اجرايي نيست.
مزروعي اضافه كرد: مجلس ششم طرحي را در اين رابطه آماده كرد كه اين اصل قانون اساسي اجرايي شود و ليكن بعد از تصويب طرح در مجلس در شوراي نگهبان دچار مشكل شد.
اين نماينده مجلس ششم تاكيد كرد: خبرگان قانون اساسي از تصويب اين اصل قصد ايجاد چتر امنيتي براي فعاليت فعالين سياسي داشته است بنابراين به لحاظ عمل بزرگترين مصوبات مجلس ششم مصوبات اقتصادي آن بوده است.
در ادامه اين مناظره قائم مقام حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اينكه مجلس سياسي است و هيچ زمان اعتراض ما به سياسي بودن مجلس نيست، گفت: ‌اعتراض ما به مقدم داشتن توسعه سياسي بر توسعه اقتصادي در مجلس ششم است.
بادامچيان تصريح كرد: از لحاظ اقتصادي دولت اصلاحات هيچ گونه تئوري اقتصادي نداشته است و وقتي كه دولت تئوري اقتصادي نداشته باشد و توسعه سياسي را مقدم بشمارد بيشتر دست به بازي سياسي زده است.
وي تاكيد كرد: ‌دوم خردادي‌ها در مسائل اقتصادي اصلا حرفي براي گفتن ندارند و در عين حال ما زحمات همه كساني كه براي طرح و لوايح زحمت كشيدند را گرامي مي‌داريم.
بادامچيان با تاكيد بر اينكه بايد بررسي كرد كه لوايح و طرح‌هايي كه آنها داشتند با چه تفكري دنبال شده و چه نتايجي براي ملت داشته است، افزود: روشن است تفكر اصلاح طلبان با تفكر امام و اكثريت ملت همسويي نداشته است.
وي ادامه داد: وقتي يك تفكري جداي دين از سياست را مي‌خواهد نتيجه آن اين مي‌شود كه مردم از آن گريزان مي‌شوند.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي تاكيد كرد: علت پيروزي انقلاب اسلامي پايبندي مردم به مسائل ديني بوده است و اصلاح طلبان با اين شيوه هر قانوني را وضع كنند با قانون اساسي دچار تضاد مي‌شود.
بادامچيان افزود: وقتي اين تفكر دچار اين مشكل شود در بحث اجراء هم نمي تواند موفق باشد در نتيجه نمي‌تواند مثمر ثمر واقع شود همانطور كه مجلس ششم هيچ گونه‌ كاري در جهت رفاه عمومي انجام نداد.
وي تاكيد كرد: وقتي تفكر آنها با اصل نظام اختلاف دارد بجاي اينكه تفكرشان مورد پسند امام و مقام معظم رهبري باشد طرفدار غرب است.
بادامچيان در ادامه اين مناظره با اشاره به ملاقات اصولگرايان با مهدوي كني گفت: از جمع 11 نفره شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان بجزء دو نفر كه مسافرت بودند مابقي حضور داشتند و همه اصولگرايان بر وحدت عمل تاكيد كردند.
قائم مقام حزب موتلفه گفت: بحث من بحث تفكر است و اينكه چرا غربي‌ها همواره از شما اصلاح طلبان حمايت مي‌كنند؟
مزروعي در پاسخ به اظهارات بادامچيان و در پاسخ به سوال مجري مراسم كه لوايح و طرح‌هاي مجلس ششم در زمينه اقتصادي چه نتايجي داشت، گفت: روشن است كه تفكر ما با ديدگاه آقاي بادامچيان فرق مي‌كند، و قرائت ما از اسلام و امام متفاوت از شماست.
وي در ادامه افزود:آقاي بادامچيان مشروعيت قانون را از تنفيذ رهبري و مقبوليت را از راي مردم مي‌داند، در حالي كه ما آنرا قبول نداريم، چنانچه امام (ره) در ابتداي انقلاب رفراندومي برگزار كرد تا مردم نظام را انتخاب كنند و اين در تاريخ انقلاب‌ها بي‌سابقه بود.
مزروعي در ادامه با اشاره به اصل اول قانون اساسي تاكيد كرد:حكومت ايران جمهوري اسلامي است و با راي مردم به وجود آمده است و نظام مشروعيت خود را از راي مردم گرفته است،همچنين امام (ره) بر اجراي قوانين بسيار تاكيد داشت و خبرگان قانون اساسي با راي مردم انتخاب شدند و پس از آن نيز قانون اساسي به راي مردم گذاشته شد.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت در ادامه با اشاره به اين سخن بادامچيان كه تفكر اصلاح طلبان با تفكر امام و قانون اساسي فاصله دارد، گفت: چه كسي صلاحيت و مرجع تشخيص اين مسئله است؟ ما مي‌گوييم كه قدرت تشخيص را مردم دارند، شما اجازه بدهيد ما در انتخابات شركت كنيم تا مردم خود انتخاب كنند.
وي در ادامه افزود: مي‌گويند دولت اصلاحات برنامه اقتصادي نداشت، اما خاتمي در دوم خرداد 76 يك برنامه 12 ماده‌اي داشت كه بخشي از آن برنامه اقتصادي بود و پس از انتخاب يكي از اولين اقدامات خاتمي، ارائه برنامه‌اي با عنوان «طرح ساماندهي اقتصادي» كشور بود كه در شهريور 77 چاپ و توزيع شد و جهت‌گيري‌هاي فكري خود در اين زمينه را عنوان كرد. در سال 78 نيز برنامه سوم توسعه را تدوين كرد. در سال 82 نيز قانون برنامه چهارم توسعه را تدوين كرد.
مزروعي در ادامه افزود: تنها كانديدايي كه در دور نهم رياست جمهوري حتي دو صفحه برنامه اقتصادي نداشت احمدي نژاد بود. هنوز هم برنامه‌اي ارائه نكرده است و هنوز هم موضع خود را در زمينه برنامه چهارم روشن نكرده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:از سال 72 به دليل برنامه آقاي هاشمي و استقراض خارجي كشور با بحران بدهي‌ها روبه‌رو و قوانين سختي بسته شد تا جلوي واردات گرفته شود وقتي خاتمي آمد ذخاير ارزي كشور 3 ميليارد دلار و بدهي‌ها 34 ميليارد دلار بود، به تدريج بدهي‌ها پرداخت شد در حالي كه قيمت نفت در سال 77 به شدت پائين آمد و درآمد سالانه ما از صادرات نفت به كمتر از 10 ميليارد دلار رسيد.
نماينده مجلس ششم شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود گفت:‌در سال 85 تراز بخش كشاورزي ما براي اولين بار منفي شد يعني براي اولين بار ميزان واردات ما بيشتر از صادرات شد، همچنين 49 درصد از واردات سال 84 صرف واردات كالاهاي سرمايه‌اي و 14 درصد صرف واردات كالاهاي مصرفي شد رقمي كه در سال 85 تغيير كرد، يعني مصرفي به 19 درصد و سرمايه‌اي به 23 درصد رسيد.
بادامچيان در ادامه افزود: امام علي (ع) مشروعيت خلافت را در غديرخم گرفت و مقبوليت را پس از ماجراي قتل عثمان گرفت، اختلاف ما همين جاست كه دبير كل حزب مشاركت در نامه به آقاي عسگراولادي مي‌نويسد كه معتقديم نهاد دين از نهاد سياست جداست، اين خلاف نظريات امام است. امام نيز براي مقبوليت نظام آن را به رفراندوم گذاشت.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه در ادامه افزود: اينكه شما مي‌گوييد آقاي خاتمي برنامه داشت را قبول ندارم زيرا حرف هاي آقاي خاتمي با صدا و سيما هست، برنامه 12 ماده‌اي آقاي خاتمي هم برنامه‌هاي كلي بود.
بادامچيان با اشاره به ارقام بانك مركزي كه مزروعي در خصوص تقسيم‌بندي واردات طي سال هاي 84 تا 86 گفت: من آمار دقيق در اين زمينه ندارم اما با 4 درصد افزايش ورود كالاهاي كشاورزي نمي‌توان گفت كه بحراني ايجاد شده.براي حل مشكلات اقتصادي بايد دولتي مصمم، شجاع و تاثيرناپذير از بيگانه داشته باشيم، مجلسي قدرتمند داشته باشيم.
رجبعلي مزروعي نيز در ادامه اين مناظره گفت:‌در 8 سال دوران خاتمي جمع‌ درآمد ارزي كشور 175 ميليارد دلار بوده است كه از اين رقم 15 ميليارد دلار در صندوق ذخيره ارزي تحويل دولت بعدي شد، نرخ تورم از 17 درصد در سال 76 به 12 درصد در سال 84 رسيد، نرخ متوسط تورم در 8 ساله هاشمي،‌25 درصد بود كه در 8 ساله خاتمي 15 درصد شد و سرعت تورم را پائين آورد، نرخ رشد سرمايه‌گذاري به طور متوسط 11 درصد رشد پيدا كرد، اكنون با120 ميليارد دلار در دو سال نرخ رشد سرمايه‌گذاری به طور متوسط به 6/5 درصد رسيده يعني نسبت به 11 درصد نصف شده است. به نظر من در دوران خاتمي چرخ اقتصاد ايران بر روي ريل افتاد و مسير مشخصي پيدا كرد هر چند سرعتش پائين بود ولي اكنون اين قطار از ريل خارج شده است. متوسط واردات در زمان خاتمي سالانه 20 ميليارد دلار بوده در اين دو سال 42 ميليارد دلار بوده است.






 

all right reserved for dreamdesign.ir  - © Copyright 2007