هیچ مرجعی را نمی‌توان برای هدایت ذائقه‌ مردم در انتخابات موثر دانست

یک عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: مردم در تقاطع مجموع طلاعاتی که دریافت می‌کنند و نیز عملکرد دولت و منتقدان آن ذائقه‌ سیاسی خود را انتخاب می‌کنند و اساسا نمی‌توان گفت مرجعی می‌تواند این ذائقه را در انتخابات آینده هدایت کند.

رجبعلی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خاطرنشان کرد: دو راه برای تشخیص ذائقه‌ سیاسی مردم وجود دارد؛ یکی نظرسنجی و دیگری انتخابات آزاد و سالم و راهی جز این دو وجود ندارد. البته به دلیل آن‌که متاسفانه هیچ‌یک از این دودر ایران کنونی چندان موضوعیت ندارند نمی‌توان ذائقه سیاسی جامعه را به درستی تشخیص داد.

وی افزود: مردم، مجموعه‌ای از اطلاعات را دائما از جامعه می‌گیرند، از اطلاعات ملموسی که شامل درآمدها، هزینه‌ها و نوع گذران زندگی‌شان می‌شود تا اخبار، تحلیل‌های مسایل داخلی و خارجی، همه تاثیر می‌گذارد بر این‌که هر فردی چه نوع برداشت و موضع‌گیری داشته باشد و چه ذائقه سیاسی را بپسندد و به دلیل آن‌که این موارد متغیر است، طبعا می‌توان گفت همواره تغییراتی در جهت‌گیری و ذائقه افراد اتفاق می‌افتد و شاید بهترین راه برای تشخیص این ذائقه، نظرسنجی‌های نوبه‌ای است.

وی با بیان این‌که ” مهم‌ترین نقطه‌ نمود ذائقه سیاسی مردم، انتخابات آزاد است” گفت: عملکرد دولت حاکم و پاسخگو بودن آن و نیز عملکرد بخش‌های منتقد دولت بر ذائقه سیاسی مردم تاثیر بسزایی دارد. اما در عین حال نمی‌توان هیچ مرجعی را برای هدایت ذائقه‌ مردم در انتخابات موثر دانست؛ چرا که هر شهروندی در تقاطع مجموع اطلاعاتی که دریافت می‌کند، نتیجه‌گیری می‌کند و این اطلاعات را نهادهای مختلفی از جمله رسانه‌ها ارایه می‌کنند.

این عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت تاکید کرد: به نظر من اصل بر این است که مردم، خود تصمیم گیرنده هستند و اراده دارند و بر اساس دریافت‌ها موضع خود را تعیین می‌کنند و این‌که بگوییم کسی یا حرفی می‌تواند در آن انحراف ایجاد کند را اساسا باور ندارم و به نظرم صحیح نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *